Den verdensomspændende Nestlé-koncern går nu over til IP-telefoni med blandt andet Cisco som leverandør. Dermed synes teknologien for alvor på vej ud af skammekrogen. Hidtil har de helt store installationer primært befundet sig i it-virksomheder som Cisco selv.
Nestlé igangsatte et »voice-projekt« i oktober 2002, fordi man indså, at lyd med tiden ville komme til at indgå i datanetværk sammen med data. Beslutningen om at gå over til IP-telefoni fører dog ikke til, at Nestlé straks udskifter de traditionelle PBX-telefonianlæg. Det forventes, at udskiftningsprocessen vil komme til at tage mellem fem og ti år.
Cisco satser på, at Nestlé opnår blandt andet produktionsfordele med den nye teknologi.
»En af fordelene og nøglepunkterne ved Ciscos IP-telefonisystem er, at det rækker langt ud over den platform, som udelukkende kan tage voice-kommunikation. For eksempel kan den tætte integration, der opnås med en Cisco-infrastruktur, gøre det muligt for Nestlé nemt at indføre trådløse IP-telefoner til produktionsfaciliteterne eller at tilføje applikationer til IP-telefonerne i 7900-serien. Derved kan (Nestlé) forbedre produktiviteten samt kunde- og medarbejdertilfredsheden,« argumenterer Yvon Le Roux, som er Ciscos vicepræsident for Europa.