Øreauktionen Mr123.com har leget kispus med Forbrugerombudsmanden i næsten et år og en utilfreds kunde, som ComON tidligere har talt med, venter stadig på de varer, auktionshuset skylder hende.
Men fra firmaets adresse på Cypern ser situationen anderledes udramatisk ud.
Det fremgår af et sparsomt svar, som ComON har fået fra middelhavsøen.
Mr123.com har været så langsom til at svare på den danske forbrugerombudsmands henvendelser, at de danske myndigheder har bedt sine cypriotiske kollegaer om træde til og få M2123.com til at makke ret.
Det centrale punkt i kritikken er, at en forbruger ifølge forbrugeraftaleloven altid kan fortryde et afgivet bud. Det gælder også køb af retten til at afgive bud på auktionen. Hvis forbrugeren skal frasige sig fortrydelsesretten, så skal det fremgå meget tydeligt - ikke blot ved at nævne det i betingelserne. Men den fremgangsmåde følger Mr123 ikke.
En misforståelse
Og der er ikke udsigt til, at firmaet lytter til den danske forbrugerombudsmand.
Er i enige i Forbrugerombudsmandens bemærkning om, at I skal gøre det mere tydeligt, at kunden mister sin ret til at fortryde købet?
"Det er en helt almindelig ting, at når man byder på noget i en auktionssammenhæng, så mister man retten til at få sine penge tilbage. De danske autktionsregler angiver også, at vi har ret til at opkræve et gebyr for de bud, der bliver lagt," udtaler Mikko Ollikkala fra Mr123.com.
Forbrugerombudsmanden har tidligere sagt til ComON, at man har opgivet at kommunikere med Mr123, fordi cyprioterne ikke svarede tilbage på henvendelser. Men samme opfattelse har man ikke hos firmaet.
Hvad vil I gøre, hvis de cypriotiske myndigheder kræver, at I følger den danske ombudsmands henvisninger?
"Vi har været i kontakt med de danske myndigheder og forklaret dem dynamikken i vores koncept. Det lader primært til, at der har været nogle misforståelser fra deres i forhold til vores koncept," lyder det korte svar fra Ollikkala.
ComON har tidligere været i kontakt med en kunde, Bettina Andersen, der bruges som reklamesøjle på Mr123s hjemmeside, men som stadig venter på sine vundne varer.
Bettina Andersen har aldrig modtaget sine produkter, som hun vandt for over et år siden, selv om I har lovet at se på sagen. Hvorfor sender I ikke varerne til hende?"
"Jeg kender ikke til hendes sag, men vores kundeservice vil tage kontakt til hende hurtigst muligt," lover Mikko Ollikkala.
Det må siges at være en alternativ opfattelse af kundeservice, eftersom det var Mikko Ollikkala, der lovede præcis det samme, da ComON kontaktede firmaet i august 2010.
En ”øreauktion” går i korte træk ud på, at forbrugeren køber en budpakke, hvor budene kan anvendes til at byde på forskellige varer. Når buddet – der opgøres i ører - bliver afgivet, stiger varens pris med et vist beløb, og den højest bydende forbruger får retten til at købe produktet.