Ifølge Gartner solgte Blackberry i 2005 på verdensplan 3,2 millioner enheder, mod 2,8 millioner året før. Dermed har selskabet bag Blackberry, Research In Motion, øget markedsandelen til en førsteplads og står nu for 21,4 procent af PDA-salget, mod 17,4 procent året før.
Blackberry fortrænger konkurrenten Palm, som i 2004 havde førstepladsen med en markedsandel på 29.8 procent. Palm rykker ned på andenpladsen med en tilbagegang på en fjerdedel til 2,8 millioner solgte mod 3,7 millioner i 2004.
At Blackberry nu indtager førstepladsen skal til dels tilskrives de manglende kunder hos Palm.
Blackberrys fremgang rammer også HP, der må se sig selv degraderet fra en anden- til en tredjeplads på PDA-markedet.
To mindre producenter på markedet, Nokia og T-mobile, styrter frem med tredobling af salget.
Nokia solgte 250.000 PDA'er i 2004, men lidt over en million sidste år. T-mobile har den største fremgang med hele 324 procent fra 191.400 til 812.600 enheder i 2005.
En del af Palms faldende PDA-salg skal, ifølge analysevirksomheden Gartner, tilskrives, at kunderne går og venter på Palms nye smartphone Treo 650, der forudses det helt store salg i 2006.
Det samlede salg af PDA'er på verdensplan steg fra 2004 til 2005 med 19 procent til i alt 14,9 millioner solgte i 2005.