En ny rapport vurderer, at konsol-producenter ikke kommer til at tjene penge i år, da nye konsoller først skal tiltrække nye kunder. Det kræver nye spil, og de er blevet dyre at udvikle.
Det kræver nemlig en del arbejde at udnytte mulighederne i den nye teknologi. Det har fået størrelsen på antallet af folk, der arbejder på et enkelt spil, til at vokse voldsomt.
Den udvikling påvirker indtægterne, og derfor ligger fokus i nye spil primært i fortsættelser til kendte titler eller spiludgaver af film, der er ret sikre projekter.
Rapporten fra analysefirmaet Screen Digest forudser udviklingen for den næste generation af spil frem til 2010. Den vurderer, at konsoludviklerne tidligst vil komme til at tjene penge i 2008, fordi det kræver investeringer i spil, der udnytter mulighederne i den nye hardware, før man kan tiltrække en tilstrækkelig stor kundebase.
Rapportens forfatter, Ed Barton, siger til BBC News, at mange udviklere vælger at udgive det samme spil til så mange platforme som muligt for at nå ud til så stor en brugergruppe, som man kan.
Microsoft gør dog en undtagelse, da de kompenserer udgivere for at udvikle spil eksklusivt til deres Xbox 360-konsol.
Sony følger en strategi om, at salget af PlayStation 3-konsoller afhænger af antallet af tilgængelige spil og deres kvalitet.
Nintendo fokuserer derimod på, at nytænkning i spil vil tiltrække kunder til deres konsol, Wii.