Julen er forbundet med en lang række traditioner, heriblandt juleshopping med asen og masen, lange køer og utålmodige mennesker, der har glemt, at julen er hjerternes fest. Og vi danskere er ikke villige til at give afkald på den traditionelle juleshopping endnu.
Kun to procent køber omkring halvdelen af julegaverne på nettet. Det viser en undersøgelse, som betalingskortselskabet VISA netop har foretaget.
Til trods for at danskerne er Nordens førende e-shoppere, så vælger langt fra det fleste at foretage deres indkøb af julegaver i cyberspace. Af de 1000 adspurgte svarer 80 procent, at de ikke vil købe en eneste julegave i en netbutik, mens 14 procent vil købe under halvdelen hjemmefra computeren.
En af årsagerne, til at danskerne fravælger shopping i det virtuelle univers, er usikkerhed. De er utrygge ved at betale med deres betalingskort og vil også gerne se og mærke på varerne, inden de køber dem. Men der er ikke grund til bekymring.
»For det første er man som forbruger ofte bedre stillet end i de fysiske butikker med hensyn til fortrydelsesret, og for det andet er betalings- eller kreditkort den absolut sikreste og billigste betalingsform på nettet,« siger Sven Estwall, manager for Norden hos VISAs europæiske ledelse.
En del af de adspurgte mener, at der skal en økonomisk fordel til, for at ændre danskernes indkøbsvaner. Det er også en af de ændringer, som Forbrugerrådet tidligere har nævnt, der skal til.
VISAs undersøgelse viser i øvrigt, at topscorerne blandt gaver fra nettet denne jul bliver tøj, bøger, cd'er og dvd'er.