Socialdemokraterne har i sit udkast til finansloven 2006 foreslået, at der gives 10 millioner kroner i støtte til udvikling af danske computerspil. S håber på at tilskuddet kan være med til at fastholde en spilindustri i Danmark.
Det siger it-ordfører for Socialdemokraterne, Magnus Heunicke til ComON.
»Vi vil gerne være bølgebrydere på området, og være med til at yde en støtte til en industri som er meget vigtig for Danmark,« siger Magnus Heunicke.
Han havde ellers foreslået, at beløbet skulle være på 20 millioner kroner. Men under forhandlingerne internt i partiet endte man med et beløb på 10 millioner kroner.
»Sådan er det jo. Ordførerne stiller nogle forslag, som der så forhandles ud fra, indtil der er fundet en løsning. Jeg havde selvfølgeligt gerne set, at det var blevet til flere penge, men jeg er alligevel godt tilfreds med resultatet,« siger Magnus Heunicke.
Han medgiver, at der ikke kan laves meget spiludvikling for 10 millioner kroner i en verden hvor budgetterne for udvikling af computerspil rammer niveauer der ligner dem der kendes fra større Hollywood-film.
Det er selvfølgelig en dråbe i havet, men vi har allerede fået meget positive tilbagemeldinger fra branchen, siger Magnus Heunicke.
I forslaget fra S er der indskrevet at støtten skal gives til "kvalitetsbetonede" spil til børn og unge.
Magnus Heunicke er enig i, det kan være svært at definere hvad et "kvalitetsbetonet" spil er for en størrelse.
»Netop derfor lægger vi også op til en model, hvor støtten fordeles af en række uafhængige konsulenter. Lidt som det kendes fra filmstøtten«, siger Magnus Heunicke
Forhandlingerne om finansloven 2006 starter i denne måned i Folketinget.