Investeringen i elektroniske dokumenthåndteringssystemer står højt på de kommunale it-dagsordener i disse år. For at gøre det nemt for kommunerne har Kommunernes Landsforening og Staten ligefrem udpeget tre leverandører, hvis systemer er i top og lever op til de skrappeste krav.
Men kommunerne viger i stor stil uden om de tre såkaldte FESD-leverandører (Fælles elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystem). Således har Fujitsu, der ikke er blandt de udvalgte, tegnet kontrakt med 26 kommuner, mens kun 15 kommuner har valgt FESD-leverandørerne.
Hos Kommunernes Landsforening (KL) er man ikke i tvivl om hvorfor billedet ser sådan ud.
»Mange kommuner skeler først og fremmest til prisen, for de har ofte ikke salt til et æg,« forklarer vicekontorchef Jytte Møller Christensen fra KL til ComON.
Hun peger dog også på at der er stor forskel på FESD-leverandørernes løsninger og de øvrige løsninger på markedet.
»Der er tale om to forskellige produkter, hvor der er en række offentlige garantier bag FESD-leverandørernes løsninger. Kommunerne får en garanti for at det også på sigt passer ind i den offentlige it-infrastruktur. Noget som de har svært ved selv at kontrollere,« understreger Jytte Møller Christensen og peger på en række fordele ved at vælge en FESD-løsning:
»En af fordelene ved FESD er at kravspecifikationen er lavet på forhånd. En sådan kan nemt løbe op i fem millioner kroner. En anden fordel er at leverandørerne er tvunget til at være med til at standardisere. De har ni måneder til at indføre en standard fra den er vedtaget. Det kontrollerer vi og Økonomistyrelsen. En sådan ting ville en kommune aldrig selv kunne kontrollere,« påpeger Jytte Møller Christensen.