Kommuner fravælger FESD-leverandører

Selvom tre leverandører af elektroniske dokumentsystemer har fået et særligt statsligt kvalitetsstempel, får det langt fra kommunerne til at flokkes om dem. Kun 15 ud af mere end 40 ordrer er gået til de såkaldte FESD-leverandører.

Investeringen i elektroniske dokumenthåndteringssystemer står højt på de kommunale it-dagsordener i disse år. For at gøre det nemt for kommunerne har Kommunernes Landsforening og Staten ligefrem udpeget tre leverandører, hvis systemer er i top og lever op til de skrappeste krav.

Men kommunerne viger i stor stil uden om de tre såkaldte FESD-leverandører (Fælles elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystem). Således har Fujitsu, der ikke er blandt de udvalgte, tegnet kontrakt med 26 kommuner, mens kun 15 kommuner har valgt FESD-leverandørerne.

Hos Kommunernes Landsforening (KL) er man ikke i tvivl om hvorfor billedet ser sådan ud.
»Mange kommuner skeler først og fremmest til prisen, for de har ofte ikke salt til et æg,« forklarer vicekontorchef Jytte Møller Christensen fra KL til ComON.

Hun peger dog også på at der er stor forskel på FESD-leverandørernes løsninger og de øvrige løsninger på markedet.

»Der er tale om to forskellige produkter, hvor der er en række offentlige garantier bag FESD-leverandørernes løsninger. Kommunerne får en garanti for at det også på sigt passer ind i den offentlige it-infrastruktur. Noget som de har svært ved selv at kontrollere,« understreger Jytte Møller Christensen og peger på en række fordele ved at vælge en FESD-løsning:

»En af fordelene ved FESD er at kravspecifikationen er lavet på forhånd. En sådan kan nemt løbe op i fem millioner kroner. En anden fordel er at leverandørerne er tvunget til at være med til at standardisere. De har ni måneder til at indføre en standard fra den er vedtaget. Det kontrollerer vi og Økonomistyrelsen. En sådan ting ville en kommune aldrig selv kunne kontrollere,« påpeger Jytte Møller Christensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere