De gamle og meget udskældte fildelingstjenester som Napster gjorde det muligt at dele musik frit på nettet og hentede deres indtægter fra annoncebannere. Senere kom betalingstjenester, hvor man lovligt kunne erhverve musiktitler. Det næste kan blive reklamefinansierede tjenester, hvor musik igen er helt gratis - men denne gang sker distributionen med pladeselskabernes accept.
Den første af de nye reklamebaserede tjenester er SpiralFrog, der formentlig kommer senere i denne måned. Konceptet er simpelt: brugerne kan downloade musik ganske gratis, men skal acceptere reklamebannere på skærmen. Musikken ligger i Windows Media format og har visse begrænsninger; den kan eksempelvis ikke brændes på en cd.
Desuden er det et krav, at brugerne skal logge sig ind mindst en gang om måneden - ellers bliver musikken deaktiveret - og der skal tilsyneladende installeres et særligt program på pc'en, som åbner reklamevinduer på skærmen.
SpiralFrog vil tilbyde musik fra alle de store musikudgivere. En kontrakt med Universal skulle allerede være på plads, og der forhandles angiveligt med EMI, Warner Music og Sony BMG.
Foruden SpiralFrog lanceres snart to lignende musiksites, der markedsfører sig selv som »lovlige fildelings-tjenester«, Qtrax og Mashboxx. Begge tilbyder musik i WMA-formatet, der giver mulighed for at begrænse brugerens rettigheder, i modsætning til mp3.
Men problemet er, at WMA ikke kan afspilles på den populære iPod, og det kan begrænse gratistjenesternes chance for succes. Der findes dog flere programmer, der kan konvertere WMA-filer til mp3-format.