Ingen konsolleverandør kan i dag overleve uden online-strategi, og hverken Sony eller Microsoft ønsker at fremstå som tilbagestående på dette område. Ingen af selskaberne kan præsentere en køreklar løsning til, hvordan konsolbrugere kan spille mod hinanden over nettet - eller også overvejer selskaberne stadig, hvordan de skal hente maksimal profit fra online-spillene - men begge har luftet planer i denne uge.
Microsoft fortæller at Xbox er klar til at gå online seks måneder efter lanceringen. I USA kan spillerne dyste over nettet fra april næste år, mens de europæiske Xbox-kunder først skal vente til marts, hvor konsollen kommer i butikkerne, og derefter yderligere et halvt år, inden multiplayer-løsningen er klar i Europa. På internet kan man dog finde mange vejledninger til, hvordan Xbox kan gøres "online-kompatibel" med få håndevendinger - hvilket rejser spørgsmålet, hvorfor Microsoft skal bruge seks måneder på at udvikle en multiplayer-løsning.
To dage inden Microsoft havde Sony præsenteret sine planer for Playstation. Sony går sammen med de to største teleselskaber i Japan om at tilbyde online-spil gennem bredbåndsforbindelser. Fra april næste år bliver de første multiplayer-spil til internet tilgængelige - indtil videre kun i Japan. Sony har samlet erfaringer på området gennem datterselskabet 989 Studios, der producerer det populære online-spil Everquest.
(Kilde: Futurezone)