Begrænset succes for digitale lønsedler i staten

Indførelsen af digitale lønsedler i staten gik i luften mandag. Det er dog under 40 procent af de statsansatte, der er med på vognen i første omgang. Dermed lader millionbesparelse vente på sig.

I dag fik ansatte i staten for første gang deres lønsedler digitalt. Det var dog kun under 40 procent, svarende til 50.000 af de mere end 130.000 statsansatte, der var med fra starten.

Yderligere 55.000 ansatte kommer med på den digitale vogn i løbet af foråret 2006, mens det endnu er usikkert hvornår de sidste 25.000 siger farvel til papirkuverterne.

At ikke alle statsansatte er med på vognen fra starten af betyder at den forventede besparelse på i alt to millioner kroner lader vente på sig.Økonomistyrelsen, der har ansvaret for projektet, forventer at 90 procent af de ansatte, svarende til 117.000, har digitale lønsedler ved udgangen af 2006.

Indførelsen af de digitale lønsedler sker som led i et samarbejde mellem Post Danmark og Økonomistyrelsen under Finansministeriet. Lønsedlerne leveres i e-Boks, via Post Danmarks eKommunikationsløsning.

»I hele den offentlige sektor tilstræber vi, at en stadig større del af administration og sagsbehandling foregår digitalt. Det er hurtigere og nemmere end papirbaserede arbejdsgange. Derfor er det et helt naturligt led i digitaliseringen, at vi sørger for en elektronisk udgave af lønsedlen,« siger kontorchef Annelone Jensen fra Økonomistyrelsen i en pressemeddelelse.

Hos de statslige fagforeninger hilser man initiativet velkommen.

»Indførelsen af digitale lønsedler kan være en fin anledning til at skabe øget interesse for de digitale muligheder hos medarbejdergrupper, som ikke arbejder med pc til hverdag og måske derfor ikke har haft blik for perspektiverne Jeg er glad for, at vi er enige med Økonomistyrelsen om, at det på den enkelte statslige arbejdsplads skal sikres, at alle medarbejdere også i fremtiden kan få adgang til deres lønsedler. Medarbejderne skal således have adgang til at læse og printe deres lønseddel ud. Hvis dette krav ikke kan opfyldes, skal det lokalt sikres at medarbejderen kan få lønsedlen på papir som i dag,« siger formanden for Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Peter Waldorf.

IT-Avisen ComON kunne tidligere på efteråret afslører at mere end 35.000 statsansatte ikke havde adgang til en pc på deres arbejdsplads.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere