Det er ikke hver dag, at et stort softwarefirma som Adobe ændrer sin mission - men nu har firmaet erklæret, at fremtiden skal findes indenfor "Network Publishing". Det handler om personligt tilpasset materiale, som skal gøres tilgængeligt hvor som helst, når som helst og via hvilken som helst terminal.
Adobe tænker ikke mindst på håndholdte computere og mobiltelefoner, og firmaet har da også indgået et strategisk partnerskab med Nokia. Andre medlemmer i den nye alliance for "Network Publishing" er RealNetworks, Hewlett-Packard, Interwoven og Art Technology Group.
Det første skridt bliver at videreudvikle de standarder, der skal fungere som fundament for det mobile indhold - f.eks. XML (Extensible Markup Language), SMIL (Synchronized Multimedia Integrated Language) og WML (Wireless Markup Language).
Med "Network Publishing" skal indhold ikke længere produceres i én form, én gang, men samles dynamisk i det øjeblik, brugeren ønsker det, og serveres i et format, der er tilpasset brugerens læseapparat.
Teknologien kan tolkes som Adobe's svar på Microsoft's .Net-strategi, som fokuserer på at gøre applikationer tilgængelige over Nettet.