Sorø Kommunes embedsmænd har slet ikke haft styr på databeskyttelsen.
Det konkluderede en borger fra den midtsjællandske kommune sidste år. Borgeren havde fået tilsendt ukrypterede emails og breve med følsomme oplysninger på andre personer. Nu giver Datatilsynet borgeren ret og serverer en krads kritik for kommunen.
"Samlet set finder Datatilsynet den manglende efterlevelse af persondataloven meget kritisabel,"skriver Datatilsynet i et brev til kommunen.
Foruden generel sjusk og lemfældig omgang med borgernes følsomme oplysninger, havde en hel afdeling konsekvent ignoreret databeskyttelsen og sendt ukrypterede emails til borgerne med følsomme oplysninger.
Dårlig undskyldning fra kommune
Kommunen forsvarede sig med, at mange familier selv valgte at kommunikere via mail. Derfor valgte socialrådgiverne og deres gruppeleder at besvare og fremsende mails.
Det stred mod kommunens politik, som læner sig op ad lovgivningen og altså forbyder ukrypterede mails med personfølsomme informationer, og Sorø Kommune har nu fortalt de ansatte, at de ikke må sende de forbudte emails. Kommunen har også taget initiativ til at få installeret et program, så der fremover kan kommunikeres med sikker e-mail direkte fra den enkelte medarbejders e-mail.
Datatilsynet svarer, at loven skal holdes, selv om forældrene måske selv sender ukrypterede mails.
Kommunen sendte breve til de forkerte
Borgeren, der klagede til Datatilsynet over sin kommune, havde ekstra grund til at være fortørnet. Kommunen havde i flere omgange sendt følsomme breve til de forkerte borgere.
Klageren havde opdaget, at et brev som skulle være havnet hos vedkommende ved en fejl var blevet sendt til en helt anden borger. I forbindelse med en aktindsigt havde borgeren også modtaget personfølsomme oplysninger på en helt anden borger.
Det sker desværre, når tingene går for hurtigt, lyder kommunens undskyldning over fejlen, som de kalder utilgivelig.