Indien er ikke ligefrem kendt som et center for spiludvikling. Selvom inderne har overtaget mange it-opgaver fra vestlige firmaer, så er det fortrinsvis kedelige og trivielle kodeopgaver, der bliver flyttet til landet med de meget lave lønninger. Men det vil måske ændre sig nu, hvor det indiske medieselskab UTV Group vil erobre det globale marked for computerspil.
Det lyder som lidt af en udfordring, men UTV Group fortæller til BBC, at man har investeret op mod 800 millioner kroner i udviklingen af tre nye spil. Det første af de tre – et actionspil kaldet El Shaddai, der er inspireret af bibelske temaer – skal sendes på markedet senere i år.
UTV har allerede et filmselskab i Indien og fem tv-kanaler, og nu satser mediegiganten på at etablere sig inden for computerspil. Men det indiske marked for spil er meget begrænset – og næsten alt er piratkopier – så den eneste mulighed er at sælge spillene i resten af verden.
Den eneste undtagelse er spil til mobile platforme, hvor der kan være et lokalt marked i Indien – men der er f.eks. kun solgt meget få konsoller, så markedet for konsolspil er meget lille.
Og de tre kommende spil fra UTV er netop konsolspil. Det indiske medieselskab har købt den britiske spiludvikler Ignition og etableret en udviklingsafdeling i Gainesville, Florida, og desuden har UTV opkøbt et indisk selskab der er specialiseret i mobilspil.
Men analysefirmaet Screen Digest, som BBC har talt med, er skeptisk overfor UTV's chancer. På dette tidspunkt i spilkonsollernes livscyklus er det stort set kun fortsættelser af kendte spiltitler, der har succes, mener analysefirmaet.
Screen Digest forventer at der vil være en ny Xbox og Wii i 2013 og en ny PlayStation i 2014. Indtil da vil salget af spil til de gamle konsoller falde år for år. Så det kan blive vanskeligt for UTV at komme ind med helt nye brands.
I lande som Kina, Sydkorea og Japan er der opstået en livlig spilkultur, som sagtens kan måle sig med den vestlige, men de mest populære titler er online-spil som Starcraft og spil til mobiltelefoner.
Indien mangler stadig at få sin egen spilkultur – men UTV håber at det vil ændre sig i de kommende år.