Google Earth-entusiaster kan godt glæde sig. Leverandøren af kommercielle satellitbilleder, GeoEye, har nemlig underskrevet en aftale med Google, der betyder at brugere af søgegigantens korttjenester og klienter vil få adgang til de hidtil skarpeste satellitbilleder til kommerciel brug.
Den fjerde september letter GeoEye-1-raketten medbringende en satellit til en værdi af 502 millioner dollar. Rakketen, der skal bringe satelliten på plads i rummet, er smykket med et Google-logo på siden.
Satellittens linse kan ifølge Technology Review opfange objekter på blot 0,17 kvadratmeter. Lignende kommercielle satellitter kan opdage objekter på 0,36 kvadratmeter.
GeoEyes talsmand Mark Bender udtaler, at Google ikke har betalt for at have sit logo klistret på raketten. I samme åndedrag forklarer han, at søgegiganten hverken har økonomisk interesse i GeoEyes eller firmaets nye satellit.
»Google er interesseret i at modtage satellitbilleder i højeste kvalitet, og som et symbol på dette samarbejde har vi indvilget i, at smække Googles logo på den første trin af raket-opsendelsen,« siger Mark Bender.
Bliver opsendelsen en succes, regner Googles talskvinde, Kate Hurowitz med at modtage de nye billeder efter 45-60 dage.