Den 18. juni skal teleselskabet TDC ifølge sin kontrakt med Videnskabsministeriet have udstedt 350.000 digitale signaturer - men på nuværende tidspunkt er TDC ikke engang halvvejs. I forsøget på at få flere danskere til at bestille en signatur har TDC indført et nyt login på sin hjemmeside, hvor man samtidig kan bestille en signatur - faktisk kan det være meget vanskeligt at registrere sig uden at få en elektronisk underskrift smidt oven i pakken.
Det har fået Forbrugerrådet til at anklage TDC for at vildlede sine kunder ved at bruge forvirrende svarmuligheder i den formular, som bruges til registrering på TDC Online, skriver Politiken. De eneste to svarmuligheder starter med »Ja tak, bestil en digital signatur« og »Jeg er under 15 år«.
Det fremgår ikke så tydeligt, hvad skal man gøre, hvis man er fyldt 15 år og ikke ønsker en digital signatur. Løsningen kommer først, når man læser andetvalget i sin fulde længde: »Jeg er under 15 år eller ønsker ikke at bestille en digital signatur«.
Forbrugerrådet opfordrer TDC til at ændre sin hjemmeside for at undgå at skabe forvirring blandt kunderne. Den anden svarmulighed bør være et klart »Nej tak«, som ikke efterlader nogen tvivl om, at man kan registrere sig uden at bestille en signatur.
»Det forekommer vildledende for langt de fleste, fordi de vil føle, at de ikke kan komme videre uden samtidig at skulle bestille en digital signatur«, siger Anders Hjorth Jensen, politisk medarbejder i Forbrugerrådet, til Politiken.