Dansk netbruger lænset for 15.000 kroner

En dansk internetbruger fik lænset sit betalingskort for 15.000 kroner. Banken dækker tabet, men kunderne skal altid selv opdage tyveriet.

Flemming Jørgensen fra Lunderskov har oplevet enhver internetbrugers værste mareridt. Den 11. august blev hans bankkonto lænset for 15.000 kroner af ukendte gerningsmænd, der har opsnappet hans kortdata - enten ved at trænge ind på hans computer eller hos en af de forretninger, hvor han har handlet på nettet.

I sin netbank kan Flemming Jørgensen se, at hans kortnummer og udløbsdato er brugt til at betale 1.000 euro eller omkring 7.500 kroner to gange hos et online-kasino den 11. august. Flemming Jørgensen spiller ikke selv på nettet, og han undrer sig over, hvordan tyvene har fået i hans kortdata.

»Folk skal vide, at uanset hvor godt de og banken sikrer sig, så kan der altså ske misbrug. Men jeg har sandelig også den mening, at brugerne af netbanker, de må og bør sikre sig så godt som overhovedet muligt,« siger han.

Flemming Jørgensen har haft netbank i syv år og har aldrig tidligere oplevet problemer. Han har fulgt alle eksperternes råd om at installere antivirus- og antispyware på sin computer og hente alle de nyeste opdateringer til Windows. Han har også oprettet en ekstra konto i sin bank og døbt den Netkonto, som er tilknyttet hans Visa/Dankort.

»Kortet anvender jeg udelukkende til nethandel. Jeg har aldrig anvendt mit kort til handel i butikker. Faktisk kan jeg ikke engang huske min pinkode. Når jeg så handler på nettet, overfører jeg et passende beløb fra min kassekredit til min Netkonto. Jeg ser mig godt for inden jeg anvender mit Visa/Dankort og handler på nettet,« fortæller han.

Men alligevel gik det galt. Flemming Jørgensen kommer dog ikke til at dække det økonomiske tab selv. Og det samme gælder alle andre danske kortholdere, som kommer i en situation, hvor deres kortdata opsnappes og misbruges. Det forklarer Søren Winge, der er pressechef hos PBS.

»Det er ikke første gang det er sket, men det er sker relativt sjældent, at folk får misbrugt deres kort når de har handlet på nettet i udlandet. Det er vigtigt at understrege, at det aldrig er kortholderen der kommer til at hæfte for tabet i denne type sager. Som udgangspunkt er kortholderen 100 procent beskyttet,« forklarer han.

Men det kræver dog, at den enkelte kortholder selv opdager, at der er trukket penge uretmæssigt på kontoen. Der findes ikke noget system, der automatisk kan opdage dette.

»Generelt kan det anbefales at tjekke sine kontoudtog regelmæssigt - især hvis man handler på nettet i stort omfang,« siger Søren Winge.

Flemming Jørgensen opdagede straks, at der var noget helt galt.

»Når man logger på sin netbank og kommer til forsiden hvor de forskellige konti figurerer, så opdager man jo hurtigt, hvis der pludselig er et overtræk på 15.000 kroner,« som han siger.

Han skal nu underskrive en erklæring fra sin bank, Sydbank, hvorefter pengene tilbageføres til kontoen. Banken har indledt en undersøgelse, der skal klarlægge, hvordan kortoplysningerne kunne falde i de forkerte hænder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere