De nye annonceformater skal gøre livet lettere for designere af websider, reklamebureauer og annoncører. Samtidig er det hensigten at kunne opnå mere overskuelige websider til glæde for brugerne.
FDIM har i arbejdet med de nye annonceformater taget udgangspunkt i den amerikanske standard - den såkaldte Universal Ad Package - der blev indført sidste år. Fire af standardformaterne er magen til de amerikanske, mens tre er specielt besluttet i Danmark.
»Når de nye formater vinder indpas, ved designerne præcis hvilke typer reklamer, de skal gøre plads til. Og det bliver lettere at lave reklamekampagner til internettet, fordi et banner kan laves i ét format, der passer overalt, hvor standarden bruges. I stedet for at udvikle en ny version af banneret til hver enkelt hjemmeside,« siger Otto Neubert, salgschef hos Krak, der har været en af de drivende kræfter i arbejdet.
De syv forskellige formater er udover det almindelige standard banner et såkaldt »Leaderboard« (et stort banner), to såkaldte »skyskrabere«, to »rectangles« - firkantede bannere, og et pop-under/pop-up format.
Standarderne, der er valgt af FDIMs medlemmer og herunde de største danske hjemmesider, træder i kraft med det samme.