Danske Medicotest, som er Europas største producent af elektroder og sensorer til hospitalsbrug, har skiftet det traditionelle telefonsystem ud med en IP-telefoni løsning, der styres centralt fra en NT server. De store økonomiske besparelser er den primære årsag til udskiftningen, men det nye telefonsystem er desuden meget nemmere at vedligeholde og konfigurere, fortæller firmaet.
I den første tid er det hovedkontoret i Danmark, der er koblet op på IP-telefoni, men i løbet af et par måneder udvides løsningen til også at dække hele Medicotests internationale telefoni.
"Den økonomiske gevinst består i første omgang i, at vi nu selv kan passe telefonsystemet, hvor vi før måtte betale telefonselskabet i dyre domme for at gøre det. Og i næste fase, når vi begynder at bruge IP-telefoni via VPN internationalt, kan vi spare flere hundrede tusinde kroner på telefonregningerne hvert år. Samtidig sparer vi penge på de almindelige udlandssamtaler, fordi Cisco´s Call Manager kan holde styr på vores aftaler med de forskellige telefonselskaber, så udlandssamtalerne til f.eks. England altid sker til den laveste takst", siger Bent Herlevsen, der er koncern IT-Chef for Medicotest.
Systemet har også givet en række gevinster på brugersiden. Vedligeholdelsen går langt hurtigere og nemmere end før, nu hvor alle telefoner kan konfigureres individuelt, men opdateres centralt på få minutter. Pasning af telefonsystemet sker på den samme Windows-platform som IT-systemerne kører på og ved hjælp af den samme browser.
IP-løsningen fra NetDesign bestod af en dedikeret NT-server med Cisco´s Call-Manager Software, og den krævede, at alle virksomhedens telefoner blev udskiftet til fordel for digitale IP-telefoner. De nye telefoner har egen IP-adresse og bruger samme edb-stik som medarbejdernes pc'er. Det er den første løsning af den art i Danmark, men alligevel har der ikke været nogen tekniske problemer, siger Bent Herlevsen:
"Det hele virkede fra første sekund. Samtalekvaliteten er ligeså god som før, og den ekstra belastning på nettet, har næsten ikke kunne mærkes. Vi er godt tilfredse med løsningen, og vil i løbet af dette år installere IP-løsninger i vores udenlandske afdelinger, så vi også kan begynde at køre IP-telefoni internationalt - via Internettet - og dermed tale med hele verden til lokaltakst".