Ifølge tal fra Danmarks Statistik vælger mere end halvdelen af myndighederne i staten og kommunerne selv at stå for driften af deres it-miljøer. Det fremgår af rapporten ”Den offentlige sektors brug af it 2010”. Kun 29 procent af myndighederne har i overvejende grad private leverandører til at stå for driften af it.
Men dermed snyder myndighederne sig selv for store besparelser, mener Dansk Erhverv, der repræsenterer virksomheder inden for handel, transport og service. Dansk Erhverv efterlyser et opgør med ”gør-det-selv”-attituden i det offentlige.
”Den offentlige sektor er under pres for at blive mere produktiv. I den offentlige sektor bør der – ligesom i det private erhvervsliv – være fokus på at skære ind til sine kernekompetencer, da det automatisk øger den samlede produktivitet,” siger chefkonsulent Christian Ohm fra Dansk Erhverv.
Han mener at der kan være store fordele ved at overlade drift af it-miljøer til private leverandører.
”Der kan være mange penge at hente, og da it ikke ligefrem er et borgernært område, der kalder på varme hænder, er det svært at se ulemperne ved i højere grad at anvende private it-leverandør,” siger han.
Dansk Erhverv peger på at kun halvdelen af myndighederne har lavet en strategi på området. Ifølge Danmarks Statistik har blot 48 procent af myndigheder en strategi for, hvilke it-opgaver der løses internt eller eksternt.
Rapporten fortæller også, at næsten hver tredje myndighed blev udsat for virusangreb med alvorlige tab til følge i 2010, og en ud af fem oplevede alvorlige datatab på grund af manglende backup.
Det er problemer, som måske kan undgås ved at outsource driften til en ekstern leverandør, der har it-drift som kernekompetence.
”Selv om omkostninger er en væsentlig faktor, er der ingen tvivl om, at selve leverancens kvalitet naturligvis også spiller en stor rolle i beslutningen om at outsource drift. Vi har eksempelvis set en del ø-kommuner outsource primært på baggrund af de stigende krav til sikkerhed og manglen på de nødvendige kompetencer,” siger KMD-direktør Karen Nielsen.