Samtidig med, at salget af musik-cd'er er faldende, er computerspil mere populære end nogensinde. Det har fået danske og internationale kunstnere til at satse på computerspil som en ny markedsførings-kanal for deres musik. Computerspil betegnes allerede som et gennembrud for musikindustrien på linje med bilradioen, walkmanen og musikvideoen.
»Computerspil er det nye MTV, og fremtidens spillekonsoller bliver sammen med mobiltelefoner de nye musikbutikker. Radio og musikvideoer er ikke længere så afgørende, når de nye spillekonsoller i 2006 er at finde i over 70 procent af alle hjem,« siger Steve Schnur, der er international musikansvarlig hos spilproducenten Electronic Arts.
En ny amerikansk undersøgelse viser, at 34 procent af computerspillerne mellem 13 og 32 år har købt en cd med en ny kunstner efter at have hørt sangen i et computerspil.
»De mest populære spil sælges i 6-7 mio. eksemplarer. De spilles i snit af 2,4 personer, som hver bruger ca. 50 timer på spillet. Det betyder, at en sang i spillet bliver hørt og identificeret ca. 700 millioner gange verden over,« siger Steve Schnur.
Blandt de bands som har produceret musik til computerspil er danske Ravonettes, Junior Senior og Miss J og internationale stjerner som Robbie Williams, The Darkness, Avril Lavigne, Snoop Dogg og Christina Aguilera.