Artikel top billede

Facebook vil erstatte firma-hjemmesider

For virksomheder kan det godt betale sig at droppe hjemmesiden og vælge en side på det sociale netværk i stedet, mener Facebook.

For mange virksomheder er det sociale netværk Facebook stadig den helt store tidsrøver. Men Facebook kan også bruges til at markedsføre sig og møde kunderne. Hos Facebook kan man ligefrem forestille sig en fremtid, hvor store virksomheder ikke længere behøver en hjemmeside – de kan nøjes med en Facebook-side.

Det fortalte den kommercielle chef for Facebook i Storbritannien, Stephen Haines, under en konference for reklamebranchen i denne uge i London. Det skriver CNET.

For at underbygge sin argumentation kunne Haines fremlægge statistik, som sammenligner hvor mange gange Facebook-brugere har klikket på et firmas ”Synes godt om” knap med antallet af besøg på det pågældende firmaes hjemmeside om måneden.

For Starbucks er tallet 21,1 millioner ”Synes godt om” klik og 1,8 millioner besøgende på hjemmesiden, mens Coca-Cola har fået 20,5 millioner klik og 270.000 hjemmeside-besøg.

Facebook forsøger selvfølgelig at overbevise annoncørerne om, at det er her de skal lægge deres penge – og argumenterer med, at det sociale netværk er fremtidens platform for kommerciel aktivitet.

Ifølge Haines bruger de britiske Facebook-brugere i gennemsnit 28 minutter om dagen på det sociale netværk.

Forestillingen om at Facebook kan erstatte hjemmesiderne er måske ikke helt urealistisk. Facebook har den fordel at det er nemt at oprette en side og der er allerede et bredt udvalg af værktøjer til rådighed. Mange vælger allerede at bruge tjenester som Google's Blogger eller Yahoo's Flickr i stedet for at oprette deres egen hjemmeside med en blog eller billeder.

Den store fordel for Facebook er også, at man har meget detaljerede oplysninger som sine brugere, der kan bruges til målrettet markedsføring. Det er oven i købet brugerne selv, der fortæller om deres interesser.

Det er allerede muligt at indbygge e-handelsfunktioner i sine Facebook-sider og det sociale netværk eksperimenterer med mange nye funktioner, der skal gøre tjenesten endnu mere interessant for virksomheder. Haines understreger dog, at det kræver tid og ressourcer at holde sin Facebook-side opdateret med frisk indhold – ellers forsvinder brugerne.

Kun tiden vil vise, om Facebook får held med at skabe et parallelt World Wide Web.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere