For mange virksomheder er det sociale netværk Facebook stadig den helt store tidsrøver. Men Facebook kan også bruges til at markedsføre sig og møde kunderne. Hos Facebook kan man ligefrem forestille sig en fremtid, hvor store virksomheder ikke længere behøver en hjemmeside – de kan nøjes med en Facebook-side.
Det fortalte den kommercielle chef for Facebook i Storbritannien, Stephen Haines, under en konference for reklamebranchen i denne uge i London. Det skriver CNET.
For at underbygge sin argumentation kunne Haines fremlægge statistik, som sammenligner hvor mange gange Facebook-brugere har klikket på et firmas ”Synes godt om” knap med antallet af besøg på det pågældende firmaes hjemmeside om måneden.
For Starbucks er tallet 21,1 millioner ”Synes godt om” klik og 1,8 millioner besøgende på hjemmesiden, mens Coca-Cola har fået 20,5 millioner klik og 270.000 hjemmeside-besøg.
Facebook forsøger selvfølgelig at overbevise annoncørerne om, at det er her de skal lægge deres penge – og argumenterer med, at det sociale netværk er fremtidens platform for kommerciel aktivitet.
Ifølge Haines bruger de britiske Facebook-brugere i gennemsnit 28 minutter om dagen på det sociale netværk.
Forestillingen om at Facebook kan erstatte hjemmesiderne er måske ikke helt urealistisk. Facebook har den fordel at det er nemt at oprette en side og der er allerede et bredt udvalg af værktøjer til rådighed. Mange vælger allerede at bruge tjenester som Google's Blogger eller Yahoo's Flickr i stedet for at oprette deres egen hjemmeside med en blog eller billeder.
Den store fordel for Facebook er også, at man har meget detaljerede oplysninger som sine brugere, der kan bruges til målrettet markedsføring. Det er oven i købet brugerne selv, der fortæller om deres interesser.
Det er allerede muligt at indbygge e-handelsfunktioner i sine Facebook-sider og det sociale netværk eksperimenterer med mange nye funktioner, der skal gøre tjenesten endnu mere interessant for virksomheder. Haines understreger dog, at det kræver tid og ressourcer at holde sin Facebook-side opdateret med frisk indhold – ellers forsvinder brugerne.
Kun tiden vil vise, om Facebook får held med at skabe et parallelt World Wide Web.