Hvis det tager længere tid end normalt at få fornyet sit pas, kan man sandsynligvis takke NemID.
Medarbejderne på landets Borgerservice-butikker skal nemlig bruge uforholdsmæssigt meget tid på at løse borgernes NemID-problemer. De er i mange tilfælde slet ikke klædt på til at løse de komplicerede udfordringer, den nye logon-tjeneste kan byde på.
Ifølge Avisen.dk er der både i Københavns og Århus Kommune ekstra lange køer på grund af NemID.
”Medarbejderne i Borgerservice har ikke fået kvalifikationerne til at kunne løse den her opgave. De skal se på, at borgerne møder frustrerede op og går frustrererede herfra, fordi de ikke kan få hjælp,” siger Jonas Monrad Hansen fra kommunikations- og webafdelingen i Borgerservice i Københavns Kommune til Avisen.dk
I Århus forklarer Borgerservice-butikken, at der 20-25 henvendelser om dagen som handler om NemID. Hver af dem kan tage op til en time at løse, fordi NemID-problemerne er komplicerede.
Eksempler på svære NemID-spørgsmål er, hvad man skal gøre, hvis man har konti i to forskellige banker, og hvad man stiller op, hvis man ikke har taget den første kode i anvendelse indenfor de berammede 30 dage. Og mere i den dur, som de kommunale service-folk ikke har hørt om i det informationsmateriale om NemID, som de er blevet udstyret med.
”Det var flot lavet, men det passede ikke til de problemer, vores medarbejdere faktisk stod med. Det kunne ikke bruges som redskab i det veritable detektivarbejde, som medarbejderne igen og igen måtte kaste sig ud i, når en borger henvendte sig med NemID-problemer” siger Jonas Monrad Hansen.
Kommunikationschef Jette Knudsen siger ifølge en email, at DanID ikke har hørt om problemer i den skala, Avisen.dk omtaler, men at der findes et særligt samarbejdsforum, der hvor man kan tager Borgerservice-problemet op.