Artikel top billede

Nu kan eBay straffes for salg af kopi-varer

EU-domstolen har afgjort at eBay kan gøres ansvarlig for salg af falske varer på auktionstjenesten.

For tre år siden blev eBay idømt en bøde på 150.000 kroner ved en fransk domstol fordi en bruger havde solgt falske kopi-varer på sitet. Den franske dommer mente at eBay var direkte ansvarlig for salget af to falske Hermes-tasker. 

Det var startskuddet til en hel stribe af retssager, hvor franske giganter som Louis Vuitton, Dior Couture og L'Oreal har forsøgt at gøre eBay ansvarlig for salget af kopi-produkter. L'Oreal har sagsøgt eBay i fem europæiske lande på grund af salget af falske parfumer.

Nu har EU-domstolen truffet en endelig afgørelse i striden mellem eBay og L'Oreal – og det ser ud til at auktionshuset er den store taber i sagen. Det skriver New York Times.

EU-domstolen har nemlig afgjort at eBay kan holdes ansvarlig hvis tjenesten ”har spillet en aktiv rolle” som vil give firmaet ”viden om eller kontrol over data i forbindelse med salget”.

L'Oreal mener netop at eBay spiller en meget aktiv rolle, eftersom hele auktionen og den efterfølgende betaling normalt bliver afviklet gennem tjenesten.

Både i Storbritannien og Belgien er lignende krav mod eBay tidligere blevet afvist, mens de franske domstole altså har været hårdere mod det amerikanske firma. Derfor måtte EU-domstolen på banen.

Både eBay og L'Oreal vil nærlæse domstolens afgørelse inden man vil udtale sig nærmere, men eBay siger dog at man allerede opfylder en del af de krav som domstolen stiller.

L'Oreal har blandt andet klaget over at eBay har brugt varemærke-beskyttede produktnavne i sine søgeords-annoncer hos Google, som så har linket til eBay hvor brugerne kunne finde falske kopivarer.

Spørgsmålet om hvorvidt varemærker må bruges i AdWords-annoncer har også været genstand for et juridisk opgør mellem Google og Louis Vutton. Helt tilbage i 2006 blev Google dømt til at betale 2,2 millioner til Moët Hennesy – Louis Vuitton koncernen ved en fransk domstol.

Louis Vuitton havde anklaget Google for at medvirke til salg af forfalskede Vutton-tasker og andre mærkevarer. Både ved at acceptere betalte annoncer fra tvivlsomme firmaer, der tilbyder lidt for billige tasker, og ved at linke direkte til produktpiraterne, når man søger efter ord som »imitation« eller »vuitton«.

Sagen landede ved EF-domstolen, som i foråret 2010 afgjorde at Google faktisk har lov til at sælge ord, der er registreret som varemærker, i AdWords-annoncer. Den eneste begrænsning er, at det skal fremgå klart og tydeligt, hvem annoncøren er. Man må altså ikke snyde kunderne til at tro, at det er varemærke-indehaveren selv, der har indrykket annoncen.

Det fik Google til at ændre sine retningslinier for AdWords-annoncer i Danmark og de fleste andre europæiske lande. De nye retningslinier betyder at annoncører nu kan bruge registrerede varemærker som keywords i deres tekstannoncer, selvom de ikke selv ejer det pågældende varemærke.

Man kan altså f.eks. købe ordet ”Lego” som keyword og sætte det til at pege på sin egen hjemmeside, selvom der er tale om et beskyttet varemærke.

Et andet scenarie kunne være, at en konkurrent køber en annonce under et varemærke og bruger den til at linke til en side, der fortæller hvorfor deres egne produkter er bedre.

Google har allerede den samme politik i USA og andre lande udenfor Europa, og det begrundes med, at f.eks. forhandlere og distributører skal have mulighed for at købe annoncer under de produktnavne, som de sælger.

Men den seneste afgørelse fra EU-domstolen ser ud til at gå i en anden retning end dommen i sagen mellem Google og Louis Vuitton. Det kan også skabe ny tvivl om håndteringen af varemærker i AdWords-annoncer.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Tech Lead til Java-backend udviklingsteam

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Erfaren teamleder til årsopgørelsen

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Backend-udvikler til ny platform i Azure
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere