Artikel top billede

Nu kan eBay straffes for salg af kopi-varer

EU-domstolen har afgjort at eBay kan gøres ansvarlig for salg af falske varer på auktionstjenesten.

For tre år siden blev eBay idømt en bøde på 150.000 kroner ved en fransk domstol fordi en bruger havde solgt falske kopi-varer på sitet. Den franske dommer mente at eBay var direkte ansvarlig for salget af to falske Hermes-tasker. 

Det var startskuddet til en hel stribe af retssager, hvor franske giganter som Louis Vuitton, Dior Couture og L'Oreal har forsøgt at gøre eBay ansvarlig for salget af kopi-produkter. L'Oreal har sagsøgt eBay i fem europæiske lande på grund af salget af falske parfumer.

Nu har EU-domstolen truffet en endelig afgørelse i striden mellem eBay og L'Oreal – og det ser ud til at auktionshuset er den store taber i sagen. Det skriver New York Times.

EU-domstolen har nemlig afgjort at eBay kan holdes ansvarlig hvis tjenesten ”har spillet en aktiv rolle” som vil give firmaet ”viden om eller kontrol over data i forbindelse med salget”.

L'Oreal mener netop at eBay spiller en meget aktiv rolle, eftersom hele auktionen og den efterfølgende betaling normalt bliver afviklet gennem tjenesten.

Både i Storbritannien og Belgien er lignende krav mod eBay tidligere blevet afvist, mens de franske domstole altså har været hårdere mod det amerikanske firma. Derfor måtte EU-domstolen på banen.

Både eBay og L'Oreal vil nærlæse domstolens afgørelse inden man vil udtale sig nærmere, men eBay siger dog at man allerede opfylder en del af de krav som domstolen stiller.

L'Oreal har blandt andet klaget over at eBay har brugt varemærke-beskyttede produktnavne i sine søgeords-annoncer hos Google, som så har linket til eBay hvor brugerne kunne finde falske kopivarer.

Spørgsmålet om hvorvidt varemærker må bruges i AdWords-annoncer har også været genstand for et juridisk opgør mellem Google og Louis Vutton. Helt tilbage i 2006 blev Google dømt til at betale 2,2 millioner til Moët Hennesy – Louis Vuitton koncernen ved en fransk domstol.

Louis Vuitton havde anklaget Google for at medvirke til salg af forfalskede Vutton-tasker og andre mærkevarer. Både ved at acceptere betalte annoncer fra tvivlsomme firmaer, der tilbyder lidt for billige tasker, og ved at linke direkte til produktpiraterne, når man søger efter ord som »imitation« eller »vuitton«.

Sagen landede ved EF-domstolen, som i foråret 2010 afgjorde at Google faktisk har lov til at sælge ord, der er registreret som varemærker, i AdWords-annoncer. Den eneste begrænsning er, at det skal fremgå klart og tydeligt, hvem annoncøren er. Man må altså ikke snyde kunderne til at tro, at det er varemærke-indehaveren selv, der har indrykket annoncen.

Det fik Google til at ændre sine retningslinier for AdWords-annoncer i Danmark og de fleste andre europæiske lande. De nye retningslinier betyder at annoncører nu kan bruge registrerede varemærker som keywords i deres tekstannoncer, selvom de ikke selv ejer det pågældende varemærke.

Man kan altså f.eks. købe ordet ”Lego” som keyword og sætte det til at pege på sin egen hjemmeside, selvom der er tale om et beskyttet varemærke.

Et andet scenarie kunne være, at en konkurrent køber en annonce under et varemærke og bruger den til at linke til en side, der fortæller hvorfor deres egne produkter er bedre.

Google har allerede den samme politik i USA og andre lande udenfor Europa, og det begrundes med, at f.eks. forhandlere og distributører skal have mulighed for at købe annoncer under de produktnavne, som de sælger.

Men den seneste afgørelse fra EU-domstolen ser ud til at gå i en anden retning end dommen i sagen mellem Google og Louis Vuitton. Det kan også skabe ny tvivl om håndteringen af varemærker i AdWords-annoncer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere