Telefonopkald over nettet, såkaldt IP-telefoni, breder sig med stor hast i takt med udbredelsen af ADSL, og spås til at blive en bombe under de traditionelle teleselskaber. Kutymen med IP-telefoni har nemlig hidtil været, at det ikke kostede andet end det som man alligevel betaler for sin internetforbindelse. Men den opfattelse gør TDC nu op med.
Når selskabet inden længe begynder at tilbyde IP-telefoni, så vil de kendte elementer fra fastnettelefonien, som abonnement og minutpriser, følge med over til internettelefonien.
»Når vi begynder at tilbyde IP-telefoni, bliver der også en pris for det,« siger Lars Torpe Christoffersen, adm. dir. i TDC's danske fastnetforretning, TDC Totalløsninger, til Jyllands-Posten.
TDC's begrundelse for at opkræve abonnement og minutpris for internettelefonien er blandt andet at det koster, hvis IP-telefonien skal udvikles, så den tilbyder de samme services, som vi kender det fra fastnettelefonien i dag.