En ny analyse foretaget af konsulentfirmaet Boye IT viser at næsten 90 pct. af de mest besøgte danske hjemmesider bruger et hjemmelavet system til indholdsstyring (content management).
Boye IT har analyseret de 80 hjemmesider på toplisten fra Foreningen for Danske Internet Medier (FDIM).
Ingen af hjemmesiderne bruger CMS-løsninger fra de fem største danske leverandører, Composite, Dynamic Systems, SiteCore, Synkron og Web500.
Blandt de få kommercielle CMS'er, som var at finde på listen, fandtes kun små og mindre kendte produkter som Tridion og Xoops.
Selvom der findes omkring 80 CMS-løsninger på markedet i Danmark vælger langt de fleste virksomheder dermed stadig at anvende deres eget skræddersyede system.
Boye IT mener at årsagen kan være, at de fleste danske CMS udbydere har valgt fra starten at fokusere på små og mellemstore virksomheder og ikke de allerstørste.
Desuden er det meget dyrt at skifte - både til kommercielle og open-source-løsninger, som kræver store udgifter til implementering og opbygning af kompetencer.
I analysen henviser konsulentfirmaet til, at meget få danske CMS-leverandører har fokus på beregning af Return on Investment (ROI) eller Total Cost of Ownership (TCO). Ingen danske leverandører fortæller om TCO på deres hjemmeside.
Den stigende konsolidering på markedet for CMS'er har også medført en usikkerhed hos kunderne og været medvirkende til, at virksomhederne er tilbageholdende med at foretage nyinvesteringer.
Med priser på mere end en halv million kroner for en CMS-løsning kan det få store konsekvenser for virksomheden, hvis leverandøren går konkurs eller standser udviklingen af systemet.