Britiske spion-reklamer skrinlagt

British Telecom har endelige besluttet at lægge omstridt reklamesystem i graven. Teknologi fra firmaet "Phorm" kun sniffe sig til brugernes vaner og lade teleselskabet servere sine egne målrettede reklamer på den baggrund.

I England har privacy sejret over indtjening.

Det meget kritiserede firma Phorm og deres produkt Webwise er blevet smidt på porten af BT - teleselskabet British Telecom.

BT vil ikke længere eksperimentere med produktet, som har skaffet dem mange fjender gennem årene.

Phorms produkt Webwise er teknologien til at kigge brugerne i kortene og sniffe sig frem til deres vaner og og interesser på nettet. Det kender vi måske fra Googles annoncesystemer, men Phorm går skridtet videre.
Firmaet henter sin viden om brugerne via deep packet inspection. Altså den samme teknologi som bruges til overvågning, censur og til at finde "ulovligt" indhold i transmitterede filer.

Systemet får altså oplysninger om stort set alle de hjemmesider, som brugeren besøger og de søgeord, der indtastes, uanset hvor på nettet, de indtastes.

Phorm har forsvaret projektet med, at overvågningen er anonym, og at brugere kan takke nej til at deltage i informationsindsamlingen.

Europa-Kommissionen har dog alligevel haft et kritisk blik på Phorm, og kritiseret BT for at gennemføre test af systemet uden at informere kunder om, at de fik deres trafik analyseret helt ned til mindste detalje.

Andre kritikere er web-guruen Tim Berners-Lee, der ser ting som Phorm som en trussel mod internettets neutrale natur. Han mener, at al information om brugernes adfærd tilhører dem, og at kommercielle partnere bør forhandle med brugerne, hvis de vil have adgang til informationen.

Phorm lever i teorien videre hos andre partnere, men efter tabet af BT er en af de mest betydningsfulde kunder forsvundet. Phorms aktie skulle være faldet over 40 procent efter det britiske farvel.

Det er måske for tidligt at dømme Phorm ude. Selv BT lufter muligheden for, at firmaet vender tilbage. Firmaet hævder i hvert fald, at det ikke er kritikken om svækkelse af privatlivets fred, der har været medvirkende til projektets lukning.

"Vi er interesseret i målrettet reklame på internettet, men vi har ingen aktuelle planer om at indføre det lige nu," siger en BT-talsmand.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere