I England har privacy sejret over indtjening.
Det meget kritiserede firma Phorm og deres produkt Webwise er blevet smidt på porten af BT - teleselskabet British Telecom.
BT vil ikke længere eksperimentere med produktet, som har skaffet dem mange fjender gennem årene.
Phorms produkt Webwise er teknologien til at kigge brugerne i kortene og sniffe sig frem til deres vaner og og interesser på nettet. Det kender vi måske fra Googles annoncesystemer, men Phorm går skridtet videre.
Firmaet henter sin viden om brugerne via deep packet inspection. Altså den samme teknologi som bruges til overvågning, censur og til at finde "ulovligt" indhold i transmitterede filer.
Systemet får altså oplysninger om stort set alle de hjemmesider, som brugeren besøger og de søgeord, der indtastes, uanset hvor på nettet, de indtastes.
Phorm har forsvaret projektet med, at overvågningen er anonym, og at brugere kan takke nej til at deltage i informationsindsamlingen.
Europa-Kommissionen har dog alligevel haft et kritisk blik på Phorm, og kritiseret BT for at gennemføre test af systemet uden at informere kunder om, at de fik deres trafik analyseret helt ned til mindste detalje.
Andre kritikere er web-guruen Tim Berners-Lee, der ser ting som Phorm som en trussel mod internettets neutrale natur. Han mener, at al information om brugernes adfærd tilhører dem, og at kommercielle partnere bør forhandle med brugerne, hvis de vil have adgang til informationen.
Phorm lever i teorien videre hos andre partnere, men efter tabet af BT er en af de mest betydningsfulde kunder forsvundet. Phorms aktie skulle være faldet over 40 procent efter det britiske farvel.
Det er måske for tidligt at dømme Phorm ude. Selv BT lufter muligheden for, at firmaet vender tilbage. Firmaet hævder i hvert fald, at det ikke er kritikken om svækkelse af privatlivets fred, der har været medvirkende til projektets lukning.
"Vi er interesseret i målrettet reklame på internettet, men vi har ingen aktuelle planer om at indføre det lige nu," siger en BT-talsmand.