Britiske spion-reklamer skrinlagt

British Telecom har endelige besluttet at lægge omstridt reklamesystem i graven. Teknologi fra firmaet "Phorm" kun sniffe sig til brugernes vaner og lade teleselskabet servere sine egne målrettede reklamer på den baggrund.

I England har privacy sejret over indtjening.

Det meget kritiserede firma Phorm og deres produkt Webwise er blevet smidt på porten af BT - teleselskabet British Telecom.

BT vil ikke længere eksperimentere med produktet, som har skaffet dem mange fjender gennem årene.

Phorms produkt Webwise er teknologien til at kigge brugerne i kortene og sniffe sig frem til deres vaner og og interesser på nettet. Det kender vi måske fra Googles annoncesystemer, men Phorm går skridtet videre.
Firmaet henter sin viden om brugerne via deep packet inspection. Altså den samme teknologi som bruges til overvågning, censur og til at finde "ulovligt" indhold i transmitterede filer.

Systemet får altså oplysninger om stort set alle de hjemmesider, som brugeren besøger og de søgeord, der indtastes, uanset hvor på nettet, de indtastes.

Phorm har forsvaret projektet med, at overvågningen er anonym, og at brugere kan takke nej til at deltage i informationsindsamlingen.

Europa-Kommissionen har dog alligevel haft et kritisk blik på Phorm, og kritiseret BT for at gennemføre test af systemet uden at informere kunder om, at de fik deres trafik analyseret helt ned til mindste detalje.

Andre kritikere er web-guruen Tim Berners-Lee, der ser ting som Phorm som en trussel mod internettets neutrale natur. Han mener, at al information om brugernes adfærd tilhører dem, og at kommercielle partnere bør forhandle med brugerne, hvis de vil have adgang til informationen.

Phorm lever i teorien videre hos andre partnere, men efter tabet af BT er en af de mest betydningsfulde kunder forsvundet. Phorms aktie skulle være faldet over 40 procent efter det britiske farvel.

Det er måske for tidligt at dømme Phorm ude. Selv BT lufter muligheden for, at firmaet vender tilbage. Firmaet hævder i hvert fald, at det ikke er kritikken om svækkelse af privatlivets fred, der har været medvirkende til projektets lukning.

"Vi er interesseret i målrettet reklame på internettet, men vi har ingen aktuelle planer om at indføre det lige nu," siger en BT-talsmand.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering