Forbrugerombudsmanden har irettesat butikskæden Computercity for at vildlede kunderne om deres fortrydelsesret. Indtil nu har Computercity ikke fortalt kunderne, at de skal betale et gebyr for at fortryde, og det er ikke i orden. Det fastslår Forbrugerombudsmanden.
Der er ikke noget lovkrav om, at privatkunder kan fortryde deres køb, men Computercity tilbyder deres kunder, at de kan få deres penge tilbage, hvis de fortryder købet.
Computercity havde dog kun skrevet om gebyret med småt på bagsiden af fakturaen, og derfor opdagede kunderne først gebyret efter de havde købt varen.
Computercity retter nu ind efter Forbrugerombudsmanden, og vil sætte skilte op ved alle indgange og ved kasserne, så kunderne inden de køber ved selvsyn kan læse hvilke regler, der gælder.
Forbrugerombudsmanden har i samme omgang godkendt, at Computercity tager et »rimeligt« gebyr, som er fastlagt til fem procent, hvis emballagen har været åbnet eller er beskadiget. Butikskæden må dog ikke kræve mere end 500 kroner for at tage varen tilbage.