Højesteret har nedsat den bøde på 2 millioner kroner, som Debitel tidligere fik for at spamme indbokse og mobiltelefoner. I stedet skal Debitel hoste op med 400.000 kroner
Debitel fik tidligere på året en bøde på 2 millioner kroner i Sø- og Handelsretten. Den store bøde blev idømt i en sag anlagt af forbrugerombudsmanden, fordi Debitel havde udsendt spam i 52.000 emails og sms-beskeder, blandt andet til kunder hos konkurrenten Telmore, da dette selskab blev købt af TDC. SMS´en lød sådan her:
»Er du glad for, at Telmore er blevet til TDCmore? Klik ind på smarttalk.dk. Du får 100 kr. FRI taletid, hvis du skifter til smarttalk inden 1/5-2003!«
Bøden på de to millioner kroner blev dog af Debitel anket til Højesteret, og retten kom i dag frem til at nedsætte bøden til 400.000 kroner, og det er der tilfredshed med hos teleselskabet.
»Vi er tilfredse med, at Højesteret klart fastlægger, at dette ikke er en så stor sag, som Forbrugerombudsmanden har gjort det til, men samtidig at spam er uacceptabel,« siger administrerende direktør i Debitel Danmark A/S, Per Lyngbak Nielsen.
I alt klagede 12 personer til forbrugerombudsmanden, og det er disse klager, der førte til at Forbrugerombudsmanden rejste sagen. Med en bøde på 400.000 kroner svarer det til en pris per klage på godt 33.000 kroner.
I Telmore havde man gerne set, at bøden på de to millioner var blevet stadfæstet.
»Jeg syntes sådan skudt fra hoften, at det er vigtigt, at det er dyrt at spamme med uønskede informationer. I den konkrete sag havde det været bedre, om bøden havde været på de to millioner kroner i stedet for de 400.000, som retten nu er kommet frem til, fordi det skal koste at spamme,« siger Telmores direktør, Allan Christiansen.