Forskerne fra Social Issues Research Centre (SIRC) i Oxford mener at e-shopping på dårligt designede og langsomme hjemmesider kan have negative effekter på immunforsvaret, åndedrætsfunktionen og nervesystemet. Man målte hjernebølger, ændringer i hjertefrekvensen, muskelspændinger og hudreaktioner på internetbrugere, og resultatet førte til opfindelsen af udtrykket »Mouse Rage« (musefrustation).
»Denne rapport viser at musefrustration kan være lige så stressende som at flytte, blive skilt eller have økonomiske problemer,« siger Jacques Greyling, direktør på Rackspace, der har bestilt undersøgelsen.
SIRC-rapporten viser at testpersonernes reaktioner forandredes drastisk, når de kom til de dårlige hjemmesider. De fleste viste øget stressniveau og spændinger. Visse personer viste drastiske forandringer i muskelspændingerne. De fik synlige spændinger i ansigtet, bed tænderne sammen og spændte musklerne omkring munden. Dette er en kropslig reaktion på ubekvemme situationer, som reducerer koncentrationsevnen og skaber en følelse af vrede.
»Vi mener at de virksomheder som sælger produkter online, bør sørge for at de gør det i et stressfrit miljø. Budskabet er at disse virksomheder skal give deres kunder hurtigt læste sider, med et enkelt design og uden forstyrrende reklamer,« siger Björn Hougard, Nordic Area Manager på Rackspace.
De første tegn på musefrustration:
· Øgning af hjertefrekvens
· Man sveder mere
· Voldsom klikken med musen
· Klikken og verbale overfusninger af skærmen
· Man banker med musen i bordet
De 5 vigtigste årsager til musefrustation:
· Langsomme hjemmesider
· Forvirrende navigering
· Pop-up-reklamer
· Unødvendig annoncering
· Utilgængelige hjemmesider