Rabatter, konkurrencer og særtilbud skal lokke DSBs kunder til tasterne, når de skal bestille deres rejse. Efter fire år med mulighed for internetbestillinger er det kun omkring 13 procent der benytter sig af denne mulighed.
Med de nye tiltag håber underdirektør i DSB, Christian Bjerring, at salget via nettet vil stige til det dobbelte.
»Vi er klar til at fyre nogle tiltag af i 2006, og målet er, vi skal have en vækst på netsalget på over 100 procent,« siger Christian Bjerring til Børsen.
DSB har planer om at nedlægge det særskilte billetsalg på stationerne over hele landet. Fremover skal billetterne sælges via nettet, i de såkaldte 'Kort & Godt'-kiosker på stationerne eller via telefonsalg. Endvidere vil det nye rejsekort gøre mange fysiske udsalgssteder overflødige.
Rejsekortet er et nyt chipkort, som formentlig vil blive taget i brug i 2008. I stedet for at købe billetter, skal man tjekke ind og ud med chipkortet, der så fungerer som en elektronisk tegnebog.
Rejsekortet kommer til at erstatte alle billetterne i den kollektive trafik.