Glem alt om Kina, Indien og internettet. Den næste store økonomiske vækst kommer fra kvinderne
Sony, Phillips og alle de andre går glip af anseelige mængder omsætning hver eneste dag, fordi de som mange andre overser en vigtig målgruppe: Kvinder.
For kvinder vil gerne købe gadgets. Og de behøver ikke at være lyserøde.
Det fremgår af materiale, som Christiane Vejlø fra konsulentfirmaet But-Why har indsamlet ved at snakke med 300 kvinder, der opfatter teknologi som en del af deres hverdag.
Elektroniske produkter, gadgets og computere er som udgangspunkt designet til mænd, og ikke mindst markedsføringen er i særdeleshed henvendt de mandlige forbrugere.
Meget hardware bliver solgt på sine specifikationer. Men hvis man skal fænge kvinderne, så skal reklamerne hellere forklare, i hvilke situationer et produkt kommer til sin ret, og så skal producenterne fokusere på at lave produkter, der virker og er simple at betjene.
To medvirkende kvinder opsummerer det budskab i deres kommentarer:
- “Noget af det bedste markedsføring af en MP3 afspiller til kvinder er, når de ikke skriver, hvor mange megabyte den har, men derimod hvor
mange sange, der kan være på den. Det er informationer, vi kan forstå og bruge til noget”.
- ”Teknik i sig selv interesserer mig overhovedet ikke. Kun det jeg kan med det. Altså jeg elsker at have billeder, derfor tager jeg
dem. Kameraet skal bare fungere og det skal være nemt, så jeg kan få de flotteste billeder. At det er nemt og funktionelt er klart det
vigtigste for mig”.
Tre typer
I bogen er kvinderne delt op i tre grupper, der igen indikerer, at de kvindelige forbrugere sandsynligvis ikke adskiller sig synderligt fra de mandlige.
Den første type er Elektronistaen. Hun er begejstret for teknologi, og udskifter tit sine elektroniske produkter. Den næste grupper omtales som Elektro-neutral. De Elektro-neutrale betragter teknologien som en del af deres hverdag, men udskifter kun gadgets og andre elektroniske produkter, når de trænger.
Den sidste gruppe er Elektro-not. I denne gruppe er der skepsis over for ny teknologi. Elektroniske produkter og digitale tjenester bliver kun brugt, hvis jobbet eller sociale relationer kræver det. Og hvis den Elektro-notte over hovedet har en mobiltelefon, så ligger den derhjemme.
Men uanset kvindetyperne, så er det gennemgående, at de ikke vil spises af med dimser i feminin indpakning:
”Jeg hader produkter designet specielt til kvinder, og jeg føler mig talt ned til af f.eks. valgmuligheden, at der skulle være et spejl i min
mp3- afspiller eller min telefon. Eller at jeg skulle foretrække lyserødt eller blomstret teknik. Lækkert design har jo ikke noget køn,” forklarer en kvinde i undersøgelsen.