Hver gang butikkerne sælger to mobiltelefoner, bliver en af telefonerne leveret tilbage med fejl. De nordiske elektronikkæder er godt trætte af at sælge defekte telefoner og går nu sammen om at klage til producenterne.
På bestemte modeller er der fejl i op mod halvdelen af telefonerne, skriver Politiken.
»Vi er nødt til at tage det op på internationalt niveau. Producenterne vil kun høre efter, når vi samlet står for salget af et meget stort volumen,« siger direktør Jaan Ivar Semlitch, Expert-kæden, til avisen.
En ny svensk undersøgelse bekræfter, at hver tredje kunde får en mobiltelefon, som ikke virker. Nokia er topscorer på listen over fejlfyldte telefoner, mens Motorola og SonyEricsson kommer lige efter.
Nokia kan dog ikke selv genkende tallene i undersøgelsen, men er parat til at drøfte problemet med butikskæderne.
»Det lyder af meget med 30-40 procent med fejl. Vores fejlrater er for nedadgående, og det er vi glade for. Men hvis kæderne vil have et møde, så vil vi selvfølgelig overveje det«, siger Nokias skandinaviske informationschef Nilla Peterson til Politiken.