Hvad er det egentlig, vi godtager, når vi køber ny software og vælger at acceptere producentens 'terms and conditions'? Det er de færreste forbrugere, der rent faktisk ved det.
Derfor sætter det britiske National Consumer Counsil (NCC) nu fokus på problemet. På baggrund af en nylig analyse, mener de, at licensaftalerne er misledende, indviklede og unfair over for forbrugerne.
»Forbrugerne har ikke nogen anelse om, hvad de accepterer, når 'vilkår og betingelser' løber op i 10 sider eller mere. Der er en betydelig ubalance mellem forbrugerens og producentens rettigheder,« udtaler NCC-advokat Carl Belgrove til The Inquirer.
Han referer blandt andet til det faktum, at aftalerne indeholder en stor mængde juridiske formuleringer, som forbrugeren ikke har nogen chance for at kunne forstå. Et andet eksempel på et af analysens mange punkter er, hvordan producenten uden varsel kan opsige aftalen.
NCC's første skridt var at henvende sig til Storbritanniens Office of Fair Trading - som svarer til et gadekryds mellem Konkurrencestyrelsen og Forbrugerrådet - med et ønske om at få undersøgt licensaftalerne fra følgende 17 softwareproducenter:
Adobe, Microsoft, Apple, Chief Architect, Symantec, Magix, Nero, Corel, Sega, Nova Development, Britannica, Sonic Solutions, Twelve Tone Systems, THQ, GSP, McAfee og Kaspersky.
Som det næste ønsker NCC, at EU - i form af Europa Kommissionen - skal gå ind i sagen. Her skal man tage ansvar for at udfylde licensaftalernes huller vedrørende forbrugerens rettigheder og samtidig gøre sproget mere forbrugervenligt.