Google er klar til flere store opkøb, efter at selskabet i sidste måned købte DoubleClick for 3,1 milliarder dollar og i november opsnappede YouTube for 1,6 milliarder dollar.
»Vi er mere klar til at købe en reel virksomhed i dag end vi var tidligere,« siger topboss Eric Schmidt ifølge Reuters.
Købelysten gælder dog ikke medievirksomheder, så Google bliver ikke deltager i den konsolideringsprocses, som Robert Murdocs News Corp i sidste uge satte i gang med forsøget på at overtage Dow Jones (ejeren af Wall Street Journal).
»Vi har taget en beslutning om at fokusere på bruger-genereret indhold frem for forretninger, hvor vi ville eje indholdet,« uddyber Eric Schmidt. Han mener, at det er bedre for Google at danne partnerskaber med medievirksomheder som Dow Jones og Financial Times - frem for at forsøge at købe dem.
Googles opkøbsstrategi er ifølge topchefen ikke markant ændret i forhold til tidligere - man går stadig efter at købe sig til ny teknologi og nye kloge hoveder - men selskabet har sat mere fart på indkøbsvognen.
»Vi har ofte skaffet nye medarbejdere ved at opkøbe virksomheder. I dag opkøber vi jævnlig nystartede virksomheder - omkring én om ugen,« oplyser Eric Smidt.