I marts 2003 sendte Dell de første printere på gaden i eget navn i USA. Printerne er produceret af Lexmark, men uden på kassen pryder det blå Dell-logo.
Efter kun godt et år på markedet i USA har Dell taget 11 procent af markedet. Nu er turen ifølge Berlingske Tidende kommet til Europa.
Målet er at vinde hurtigt frem, og midlet er printere der er 12-15 procent billigere end konkurrenternes, forklarer Dells printerchef Tim Peters til Berlingske Tidende.
Hver gang Dell går ind på et nyt marked falder priserne, og det samme vil ske når selskabet for alvor lukker op for markedsføringskanonen i Europa.
»HP ville ikke have sænket sine priser på printerne, hvis vi ikke var gået i gang. Vi følger markedsudviklingen, og regulerer vores priser ned inden for 24 timer,« siger Tim Peters til Berlingske Tidende.
Priserne på Dells pc-udstyr kan presses længere ned, fordi selskabet sælger direkte i stedet for via forhandlere. Dermed er der færre som skal tjene penge på udstyret undervejs.
Hos analyseinstituttet IDC Nordic, giver analytiker Anders Elbak, Dell pæne chancer for at komme ind på markedet, hvis man kan holde prisen nede.
»Tager man det danske marked, er prisen helt afgørende. Her er HP 50 gange større end Dell, og jeg tror at folk er ret ligeglade med mærket, hvis pris og kvalitet er i orden,« siger Anders Elbak til Berlingske Tidende.