Ifølge en ny analyse fra Gartner har pc-producenterne reduceret de årlige hardwarefejl med 25 pct. de sidste to år, men der er stadig plads til forbedringer. Og risikoen for at computeren går død er stadig mellem to og tre gange større med notebooks end med desktop-pc'er. Det kan selvfølgelig forklares med, at de mobile computere får en mere hårdhændet behandling, men de burde til gengæld også have et mere robust design.
For desktop-systemer købt i 2003-2004 er der 7 pct. sandsynligvis for at opleve en fejl det første år og 15 pct. i det fjerde år efter købet. For computere købt i 2005 eller 2006 er tallene faldet til henholdsvis 5 og 12 pct.
En notebook købt i 2003 eller 2004 har en sandsynlighed på 20 procent for at udvikle en fejl det første år og 28 pct. i det fjerde år. Er computeren købt i 2005-2006, falder sandsynligheden til henholdsvis 15 og 22 pct.
For store virksomheder der køber tusindvis af computere om året kan de små afvigelser i procenterne betyde tusindvis af kroner sparet, dels i form af udgifter til reparation, hvis det ikke er dækket af garantien, og dels i form af tabt arbejdstid.
Gartner definerer en »hardwarefejl« som en reparationssag hvor en eller flere komponenter skal skiftes ud. Det kan være alt fra en løs taste til et defekt bundkort. De fleste fejl opdages allerede et par dage efter købet.
I desktop-pc'er er harddiske og bundkort de største kilder til fejl. Efterhånden som netværkskort, grafik- og lydkort bliver integreret i bundkortet opstår der flere muligheder for fejl, og ofte er den eneste mulighed at udskifte hele bundkortet. I notebooks er det ofte skærmen eller tastaturet, der går i stykker.