Når en lærer skal undervise om computere, er mange elever bedre læreren til at kende forskel på bits og bytes.
Det er et problem, mener Socialdemokraterne.
Det store oppositionsparti kommer nu med flere konkrete forslag til, hvordan Folkeskolen bliver bedre til at udruste eleverne til den digitale verden, de skal leve i.
Et af forslagene går på, at it-færdigheder skal være en grundkompetence i folkeskolen på linje med at læse, skrive og regne.
"Uanset om du uddanner dig til læge eller hjemmehjælper, så bliver gode IT-færdigheder i højere og højere grad nødvendige for at klare sig på uddannelserne og på arbejdsmarkedet, derfor er det nødvendigt med et styrket fokus på IT-færdigheder allerede i folkeskolen," siger Socialdemokraternes IT-ordfører, Yildiz Akdogan.
Forslagene, til at gøre Folkeskolen bedre til it, er en del af Socialdemokraternes nye udspil "IT skal være for alle", hvor partiet ønsker et markant løft i danskernes IT-færdigheder.
Lærere på skolebænken
Et andet forslag er, at alle lærere skal kunne undervise i it. Derfor skal gamle lærere udrustes med et it-kørekort.
"Derfor ønsker Socialdemokraterne, at alle lærere skal have pædagogisk IT-kørekort eller tilsvarende kompetence inden for 5 år. Uddannelserne kan organiseres som lokale kurser på den enkelte skole ved at særligt uddannede lærere underviser deres kolleger," står der i arbejdsprogrammet.
"Som det er i dag, oplever mange elever, at de er bedre til IT end læreren, det er selvfølgelig ikke godt nok," siger Yildiz Akdogan
Socialdemokraterne vil også have evalueret de enkelte elevers it-formåen. Målet er at skille nørder fra noobs, så lærerne kan lave differienteret undervisning. Ellers er der risiko for, at det er de samme it-hjerner, der sidder ved tastaturet hver gang, der skal laves gruppearbejde.
Partiet har også en løs vision om, at alle børn i Folkeskolen skal have en bærbar med netadgang og softwareprogrammer. Der er også nogle tanker om et digitalt penalhus, der skal bestå af en programpakke.
Penge fra 3G-auktion
De sidste mange år, har politikerne brugt penge fra UMTS-midlerne, skummet fra 3G-auktionen, til at forske i videnssamfundet og gøre danskerne klogere. ComON har tidligere lavet en oversigt over, hvad politikerne har brugt de mange milliarder på.
Fra år 2013 til år 2015 vil Socialdemokraterne bruge 64 millioner kroner på at højne, danskernes it-færdigheder. Der er allerede sat 36 millioner kroner af for perioden 2010 til 2012, altså i år og de næste to år.
"Vi må erkende, at danskernes IT-færdigheder ikke automatisk bliver forbedret, derfor er det nødvendigt med en politisk indsats," siger Yildiz Akdogan.
Der er også andre forslag til, hvad penge fra mobilauktioner skal bruges til. Pengene fra forårets LTE-auktion, der gav statskassen en milliard kroner, ryger direkte ned i det sorte hul, som statskassen er for tiden. Fagforeningen Dansk Metal, der har mange medlemmer hos blandt andet TDC, foreslår i stedet for at bruge pengene på højhastighedsbredbånd.
TDC selv har derimod tidligere foreslået at bruge 4G-pengene på at gøre danskerne bedre til at bruge computere. Socialdemokraternes forslag virker altså til at være i tråd med TDC's holdning, selv om det Socialdemokraterne blot vil bruge de gamle penge fra 3G-auktionen, der blev afholdt for ni år siden.
Gratis kursus
Socialdemokraternes udspil har flere andre forslag til at højne danskernes it-færdigheder i det nye udspil.
Biblioteker, aftenskoler og oplysningsforbund skal forpligtes til at udbyde gratis it-kurser målrettet borgere med svage IT-færdigheder, mener partiet.
Derudover skal kommunerne etablere et korps af frivillige it-hjælpere på borgerservicecentrene, der kan hjælpe IT-svage borgere i gang med at bruge de digitale selvbetjeningsløsninger i det offentlige.
Erhvervslivet skal også ind over. Partiet mener, at der skal oprettes et it-rejsehold, der kan hjælpe virksomheder med at finde ud af, hvor deres medarbejdere mangler it-kompetencer og lægge en plan for at uddanne dem.
Også regeringen har fokus på it-færdigheder. Torsdag og fredag afholder Videnskabsministeriet en konference for, hvordan universiteterne kan blive bedre til at bruge it i undervisningen.