Telefonproducenterne har i mange år solgt simple, men særdeles hårdføre mobiltelefoner til hårdtarbejdende håndværkere, men nu er smartphones også på vej ned i Kansas-bukserne.
Byggegrossisten A & O Johansen (AO) håber at lokke deres normale kunder til at bruge en ny mobilapplikation til iOS og Android. Programmet er både en indgangsportal til AOs webbutik, og en form for gratis tidsregistreringssystem til håndværkere på farten.
Og der er mange tegn på, at muresvende, tømrere og blikkenslagere er klar til at bruge smartphones i dagligdagen.
“I morges havde vi haft 860 downloads af applikationen. Det er ret mange i så snæver en målgruppe, og programmet er endda slet ikke officielt lanceret endnu. Desuden er Nokia nærmest også holdt op med at lave de der gamle, solide håndværkertelefoner, for håndværkerne gider dem ikke. De vil hellere have smartphones. I forbindelse med udviklingen af denne app har vi gået rundt og spottet, hvad de bruger, og de er alle på smartphones” siger udviklingschef Søren Thingholm Jensen.
“Der er selvfølgelig stadig nogen, der bukker rør dagen lang, men der er også mange, der tager laptops med i marken. Et eller andet sted er håndværkere jo nogle af de mest mobile folk, så det giver god mening, at de kan klare så meget som muligt at deres forretning fra mobilen.”
Foursquare-agtigt registrering
AO forsøger ikke overraskende, at lokke brugerne til at handle hos grossistens forhandlere. Men mobilprogrammet til Android- og iPhone-telefoner har også en mindre kommerciel funktion. Det kan bruges til tidsregistrering.
“Checkin-funktionen er lidt som Foursquare eller Places i Facebook bare i et lukket miljø med nogle foruddefinerede placeringer. Hvis han er i nærheden af en byggeplads eller lignende, så kan han tjekke ind,” forklarer Søren Thingholm Jensen.
Hjemme hos mester kan man følge håndværkernes ind- og udtjekninger og downloade en logfil.
“Nogen gange kan der være behov for at dokumentere, at de ansatte rent faktisk mødte op ud hos en kunde kl 7.00 om morgenen. Det bliver pludselig nemt, når mester bare kan vise, hvornår hans ansatte tjekkede ind.”
Funktionen kan dog ikke fjerne snyd og slendrian fuldstændig.
"Der er jo andre systemer, som monterer GPS-enheder i bilerne. Vi har valgt at gøre det mere frivilligt, så de ansatte selv skal tjekke ind, fordi vi mere ser det som en hjælp til samarbejde i firmaerne frem for et overvågningsapparat," udviklingschef Søren Thingholm Jensen
De mobile applikationer er grunden til, at AO er blevet indstillet til prisen Videnstafet 2011, som Dansk Erhverv uddeler. De øvrige kandidater i kategorien Digital og Teknologi er: Netop, iPaper, Smartguy og webbureauet Hedal Kruse Brohus. Prisen overrækkes i næste uge.