Det amerikanske analysefirma OneStat.com har fremlagt en ny undersøgelse som hamrer en pæl gennem myten om, at de fleste internet-brugere arbejder med en skærmopløsning på 800 x 600 billedpunkter eller pixels. Det er den opløsning, som de fleste hjemmesider er optimeret til.
Men tallene fra OneStat.com viser, at det kun er 18,23 procent som stadig sidder med 800 x 600. Et overvældende flertal af brugerne, 57,38 pct., har indstillet deres skærm til 1024 x 768 punkter.
For et år siden var det 24,66 procent, der kørte med 800 x 600, så udviklingen er ikke til at tage fejl af - de store skærme har gjort deres indtog i private hjem og kontorer.
Den meget høje skærmopløsning 1.280 x 1.024 benyttes af 14,18 procent af brugerne, mens betydelig færre - kun 1,67 procent - har investeret i en skærm, der kan vise 1.600 x 1.200.
Der kan være god grund til at skifte til en større skærm. Ifølge en undersøgelse fra Gartner kan produktiviteten øges med helt op til 20 procent ved at skifte til en højere opløsning, der skaber mere overblik på pc-skrivebordet.