TDC-nedbrud gør 230.000 kunder tavse

En fejl i en opdatering tømte midlertidigt TDC's taletidskort for penge. (opdateret)

Hele 230.000 taletidskunder på TDC's net kan pt. ikke ringe andre op. Fejlen skyldes, at en opdatering har fået systemet til fejlagtigt at vise, at de mange kunder mangler penge på deres forudbetalte taletidskort.

"Det står som om, at de ikke har taletid på deres abonnement. Så de kan godt modtage opkald, sms'er og ringe 112, men de kan ikke ringe til andre," siger Rasmus Avnskjold, kommunikationsmedarbejder hos TDC Operations.

Tidligere på dagen oplyste TDC's presseservice ved en fejl, at der var tale om op mod en million kunder. TDC gik nemlig ud fra, at fejlen havde ramt alle TDC's prepaid-kunder, men siden viste det sig, at Telmore havde en form for nødforanstaltning, der trådte i kraft. Telmores kunder har derfor ikke været ramt af nedbruddet. Det er til gengæld prepaid-kunder med gammeldags telekort på TDCs net.

Rasmus Avnskjold oplyser, at TDC forventer at have udbedret fejlen klokken 14 i dag.

"Vi håber selvfølgelig, at vi får rettet fejlen tidligere," siger han.

Selv om systemet lige nu opfatter kunderne, som om de har tømt deres konto, så vil kunderne ikke miste pengene, understreger han.

Opdateret torsdag klokken 14.05: TDC oplyser, at alle kunder skulle være i stand til at ringe og sms'e fra klokken 13.10.

Opdateret torsdag klokken 16: M1 oplyser, at deres kunder ikke som tidligere oplyst af TDC har været ramt af nedbruddet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere