Hele 230.000 taletidskunder på TDC's net kan pt. ikke ringe andre op. Fejlen skyldes, at en opdatering har fået systemet til fejlagtigt at vise, at de mange kunder mangler penge på deres forudbetalte taletidskort.
"Det står som om, at de ikke har taletid på deres abonnement. Så de kan godt modtage opkald, sms'er og ringe 112, men de kan ikke ringe til andre," siger Rasmus Avnskjold, kommunikationsmedarbejder hos TDC Operations.
Tidligere på dagen oplyste TDC's presseservice ved en fejl, at der var tale om op mod en million kunder. TDC gik nemlig ud fra, at fejlen havde ramt alle TDC's prepaid-kunder, men siden viste det sig, at Telmore havde en form for nødforanstaltning, der trådte i kraft. Telmores kunder har derfor ikke været ramt af nedbruddet. Det er til gengæld prepaid-kunder med gammeldags telekort på TDCs net.
Rasmus Avnskjold oplyser, at TDC forventer at have udbedret fejlen klokken 14 i dag.
"Vi håber selvfølgelig, at vi får rettet fejlen tidligere," siger han.
Selv om systemet lige nu opfatter kunderne, som om de har tømt deres konto, så vil kunderne ikke miste pengene, understreger han.
Opdateret torsdag klokken 14.05: TDC oplyser, at alle kunder skulle være i stand til at ringe og sms'e fra klokken 13.10.
Opdateret torsdag klokken 16: M1 oplyser, at deres kunder ikke som tidligere oplyst af TDC har været ramt af nedbruddet.