Softwarefirmaet Adobe har i længere tid arbejdet på en online-version af sit populære billedbehandlings-program, Photoshop, men ambitionerne stopper ikke her. Firmaets topchef Bruce Chizen fortalte fordelen på Web 2.0 Summit i San Francisco at selskabet vil skifte helt til webbaserede programmer. Det skriver digi.no.
På længere sigt vil alle Adobes softwareprodukter være tilgængelige online enten som abonnements- eller reklamefinansierede tjenester.
Bruce Chizen ser fortsat pc-skrivebordet som det optimale sted for at køre applikationer, men han tror at det vil ændre sig over de kommende år, efterhånden som båndbredden stiger.
Chizen forventer at professionelle brugere vil betale for at få adgang til en onlineudgave af f.eks. Photoshop, mens private brugere vil vælge en gratis, reklamefinansieret model. Og det vil også være interessant for en kundegruppe, som i dag ikke har råd til at betale for et produkt som Photoshop.
Adobe-chefen ser dog en tidshorisont på ti år før alle produkterne kan tilbydes som webbaserede tjenester.