Det er et potentielt problem, at børn nemt og ubesværet kan bruge for tusindvis af kroner i spil på deres gadgets gennem in-app betalinger.
Det mener de amerikanske konkurrencemyndigheder, der nu vil analysere, hvordan firmaer markedsfører og sælger varer i apps via eksempelvis Apples iTunes.
Det skriver Washington Times.
Formanden for Federal Trade Commission, Jon Leibowitz, har i et brev til demokraten Ed Markey fra Repræsentanternes Hus skrevet, at myndigheden er bekymret for, om forbrugerne fuldt ud forstår, hvad de køber på deres iPhones, iPads og iPods, og om de er klar over den reelle pris på de digitale varer.
"Vi deler fuldt ud din bekymring om at kunder, specielt børn, sandsynligvis ikke er i stand til at forstå betydningen af denne form for køb," skriver FTC-formanden til politikeren.
"Jeg forsikrer dig om, at vi nøje vil kigge på industriens nuværende praksis med markedsføring og levering af disse typer applikationer," fortsætter formanden.
I Danmark kom det for nyligt frem, at en seks-årig dreng i løbet af blot 26 minutter købte smurfberries for 10.000 kroner på en iPod Touch. Det skete på en iPod, som moderen havde sat op til at virke sammen med iTunes. Moderen var heldig, da Apple og spiludbyderen per kulance som "en engangsforestilling" valgte at annulere regningen.
Ifølge Pocketgamer har smølfespillet "Smurf Village" også vakt bekymring hos Apple, som angiveligt har kontaktet spiludbyderen Capcom for at få sat en stopper for børns gigaforbrug af digitale bær. Senere afviste Capcom uenigheder med Apple, men oplyste, at der angiveligt skulle være iTunes-ændringer på vej, der gør, at man ikke kan gemme kodeord i lang tid af gangen i en applikation, så man ikke per automatik kan købe digitale varer i en uendelighed.