Hold straks op med at købe ny musik eller software på fysiske skiver, hvis du vil gøre kloden en tjeneste.
En undersøgelse betalt af Intel og Microsoft viser nemlig, at det er mindre belastende for miljøet at bringe musik og software ind i hjemmet via internettet end at hente det i butikker eller få det sendt fra webshops.
Forskerne har opdelt musikkøb i seks kategorier og forsøgt at samle alle de miljøpåvirkninger, som følger med fra vugge til grav. Fra prodecent til slutbruger. Det vil sige de miljømæssige påvirkninger og energiforbruget ved alle leveringstyper (produktion, materialer, emballage, transport, elforbrug i datacentre, forbrugerens transport til butikker, energiforbruget i at afspille online musik og så videre).
Den færdige rapport indeholder en del forbehold, men konklusionen er ikke overraskende: Miljøet har bedst af musik, der downloads online, og ikke brændes ned på en cd af forbrugeren. Her er C02-udledningen cirka 65 procent lavere end i det mest forurenende tilfælde, hvor musikken hentes i en butik. Det værste scenarie er hvis forbrugeren selv kører i bil for at hente skiven. Her anslås det, at et album "koster" 3.200 gram CO2.
Undersøgelsen har fået titlen: "Energi- og miljøpåvirkninger ved forskellige måder at levere musik". Hent den overraskende rapport med forbeholdene her (PDF).