Kinesiske Lenovo betalte i maj sidste år 10 milliarder kroner for at overtage IBM's pc-division og blev derved verdens tredjestørste pc-producent, kun overgået af Dell og HP. Og nu er Lenovo så klar med den første serie af computere uden det kendte IBM-logo.
Lenovo J-serien af desktops og C-serien med bærbare er tilgængelige i Danmark fra marts måned. Satsningen er de små og mellemstore virksomheder. Erfaringen med salg af bærbare computere til større virksomheder skal overføres bruges til at udkonkurrere andre producenter på markedet. Fordelen er ifølge Lenovo bedre kvalitet:
»Hvis du tager vores Thinkpads som et eksempel, er der en generel accept af, at det er en bedre kvalitet og går mindre i stykker. Det er det produkt, som har den højeste kundetilfredshed blandt de store og mellemstore virksomheder. Og de dyder, som kommer fra den verden, vil vi tage med i Lenovo-produkterne til de mindre virksomheder,« sagde Peter Juul Jørgensen, direktør i den danske afdeling i dag på et pressemøde. Udover erfaringen fra de store virksomheder i udlandet er der erfaringer med fra Lenovos hjemland:
»I Kina der har vi mellem 33 og 35 procents markedsandel på bærbare computere, de 26 procent heraf er til små virksomheder og konsumentmarkedet. Så vi ved, at det kan lade sig gøre at sælge til de mindre virksomheder,« siger Peter Juul Jørgensen.
En af de fordele som kunderne, ifølge Lenovo vil nyde gavn af, er den tids- og prismæssige besparelse, ligger i anvendelsen af de nye computere. "Lenovo Care" er navnet på den software, som sidder i computerne. Det er simple måder at genoprette efter fejl på computeren, eller hvis man ved et uheld har slettet filer. Derudover er der automatisk systemopdatering og vedligeholdelse. Computeren leder for eksempel selv efter nye drivere. De mere "selvhjulpne" computere giver ifølge Lenovo større driftsikkerhed og mindre vedligeholdelsestid i små virksomheders it-system.
Udvalgte modeller af Lenovos computere er tilgængelige fra marts måned. Den stationære 3000-serie er designet til mindre og små virksomheder og kommer i handlen i Danmark med en startpris på 4.080 kroner eksklusive moms. Men der, hvor Lenovo regner med størst vækst, er dog på salget af bærbare computere:
»Vores største vækst og ekspertise er på bærbare. Det er nemmere at differentiere på de bærbare end på desktops,« siger Peter Juul Jørgensen. Startprisen på den bærbare 3000-serie bliver 5374 kroner ekslusive moms.
Ingen af de to serier er dog i første omgang tilgængelige for privatkunder:
»Fase ét er at introducere, fase to er at skabe en synergi mellem bagbutikken og virksomheden, og nu er vi så ved fase tre, hvor vi først satser på de små virksomheder og på et senere tidspunkt på retail-markedet,« forklarer Peter Juul Jørgensen.