En bred alliance af elektronikfirmaer og filmselskaber er gået sammen om at etablere en ny platform for digital underholdning. Ideen med UltraViolet er, at man kun skal købe en film én gang og herefter kan afspille den på alle slags apparater ligegyldig hvor man befinder sig.
De fleste af de store spillere som Sony, Philips, Samsung og Panasonic er med i alliancen, men to af de vigtigste, Apple og Disney, mangler dog.
Hjertet i UltraViolet er et kontosystem, hvor den enkelte husholdning kan oprette en konto for op til seks brugere, som så får adgang til film, tv-udsendelser og andet indhold fra de udbydere som understøtter systemet.
Den enkelte bruger kan registrere op til 12 forskellige hardware-enheder, der så kan bruges til at hente og dele UltraViolet-indhold.
Det bliver blandt andet muligt at streame UltraViolet-film til smartphones, tavlecomputere, fjernsyn, settop-bokse og enhver internetopkoblet computer.
Videoerne skal gemmes i et nyt universelt filformat, der kaldes CFF (Common File Format). Dette format kan bruges med forskellige DRM-systemer.
Filmene ligger altså gemt på en central server på nettet og streames så over nettet til afspilningsenheden – så en hurtig netforbindelse må være et krav.
UltraViolet skulle være klar i midten af 2011 – først i USA og senere i Canada og Storbritannien. Men de første fjernsyn som har teknologien indbygget kommer muligvis først til næste år.
Projektet er det hidtil mest ambitiøse forsøg på at skabe en ny platform for digital underholdning. I USA falder salget af dvd-film og det skyldes ikke mindst internet-tjenester som Netflix, der også er med i UltraViolet-alliancen.
Apple har etableret sin egen distributionsplatform gennem iTunes og sælger også Apple TV-bokse, som streamer film og musik direkte til fjernsynet. Så det er nok ikke tilfældigt, at Apple ikke er med i alliancen. Apple-chef Steve Jobs er storaktionær i Disney, og det forklarer måske hvorfor dette selskab heller ikke er med.