Kina er kendt for piratkopiering af musik, film og software, men også andre produkter rammes af piratkopiering.
Canon vurderer, at selskabet taber en omsætning på flere hundrede millioner dollars hvert år grundet kinesiske piratkopier.
Selskabet har gennemført 243 antipirat-aktioner i Kina. Piratproducenterne fremstiller alt lige fra digitalkameraer, kopimaskiner, blækpatroner og genopladelige batterier med Canons logo. Mange af produkterne er endda udstyrede med hologrammer, hvilket kun de ægte produkter fra Canon forudsættes at have.
Tab i omsætningen er ikke Canons eneste bekymring vedrørende den kinesiske piratkopiering. Piratprodukter med dårlig kvalitet kan nemt skade Canons omdømme.
Piratkopiering af varemærker er særlig omfattende i Kina, hvor lovgivningen vedrørende patenter, ophavsrettigheder og piratkopiering er mangelfuld.
Mange producenter af varemærker er tiltrukket af det kinesiske marked, og har valgt at investere i produktion i Kina. Det gælder eksempelvis Canon, som i dag ejer otte fabrikker i Kina.