Torsdag får det sociale netværk LinkedIn sin børsdebut i USA. LinkedIn er mindre kendt end Facebook og Twitter, men der er mere end 100 millioner brugere. I modsætning til Facebook er der fokus på arbejdsrelaterede, ikke private kontakter. Mange bruger LinkedIn til at komme i kontakt med nye potentielle arbejdsgivere.
Det ser ud til at LinkedIns børsnotering bliver en stor succes. I en pressemeddelelse fortæller LinkedIn, at prisen per aktie bliver på 45 dollar. Det er den højeste mulige pris i det interval, som man på forhånd havde sat.
Dermed bliver hele firmaets værdi sat til 4,5 milliarder dollar eller omkring 22,5 mia. kr. Det er meget imponerende når man ser på, at LinkedIn kun tjente omkring beskedne 75 mio. kr. sidste år ud af en omsætning på 1,3 mia. kr.
Men LinkedIn bliver tilsyneladende belønnet for sin status som det største professionelle sociale netværk.
I den første fase vil LinkedIn sælge aktier for omkring 353 mio. dollar. Herefter kan bankerne sælge aktier for yderligere 53 mio. dollar. Resten af aktierne bliver sat til salg lidt af gangen.
Den største konkurrent til LinkedIn er tyske Xing, som ”kun” har 10 millioner brugere.
Det ventes at andre store internet-firmaer som Facebook, Groupon og Zynga også vil gå på børsen inden længe. Det kan udløse en ny internet-guldfeber – her mere end ti år efter, at dotcom-boblen bristede.
Alene Facebook har en anslået værdi på mere end 300 milliarder kroner.