Når brugere af Danmarks Radios licensfinansierede netradio vælger "køb"-funktionen af den musik, de lytter til, bliver de sendt videre til TDCs musikbutik. Utilfredsstillende lyder kritikken.
I over et år har Danmarks Radio og TDC haft en aftale om, at DRs lyttere bliver sendt videre til TDCs hjemmeside, hvis de vil købe musiken.
Tidligere på ugen fik DR kritik af Konkurrencestyrelsen som mener, at public service og kommerciel aktivitet, skal holdes adskilt. De konkurrerende musikbutikker på nettet, mener samtidigt, at, som det ser ud nu betaler lyttere for meget for musikken, samt at aftalen er konkurrenceforvridende.
Professor i medievidenskab ved Århus Universitet, Frands Mortensen, ser det også som en sammenblanding public service og kommercielle aktiviteter.
»Det er jo under ingen omstændigheder public service. Det er en kommerciel aktivitet. Og det må de sådan set godt, men det her ligger i en gråzone. Det er udtryk for, at DR's public serviceopgave ikke er præcis nok. Der er brug for klarere rammer, siger han., « siger han.
DR afviser kritikken, og kalder det en udviklingsaftale, som ikke har noget kommercielt sigte, men som støtter dansk musik.
»Det ville svare til, at man i forbindelse med et rejseprogram på DR TV opfordrede seerne til at gå til det rejsebureau, der sælger billetter til destinationen, programmet har handlet om,« siger Professor i medievidenskab ved Århus Universitet, Frands Mortensen.
(Kilde: Danmarks Radio)