På trods af nethandelen målt i kroner er i stor vækst, så går det den stik modsatte vej med virksomhedernes lyst til at dyste om hvem der har det bedste e-handelssite.
Således har kun 90 virksomheder meldt sig til kampen om e-handelsprisen 2005, som uddeles 10. februar næste år. Det er mere end en halvering i forhold til for to år siden, hvor 200 virksomheder deltog.
Hos arrangøren, IT-Brancheforeningen, tror man at den faldende interesse kan hænge sammen med at virksomhederne i højere grad tænker strategisk, når de deltager.
»E-handelsprisen er blevet et eftertragtet varemærke - og det er blevet en mere strategisk beslutning at deltage. Vi ser derfor færre, men større spillere, som vil vinde prisen,« siger administrerende direktør Jakob Lyngsø fra IT-Brancheforeningen, der uddeler prisen i samarbejde med sponsorer og partnere.
Blandt årets deltagere er Coop Danmark, IBM Food og Agro, Post Danmark A/S, Dansk Tipstjeneste, Rejseplanen, Århus Kommune og Jubii. Det er nu dommernes opgave i løbet af december og januar at vurdere deltagernes løsninger og finde vinderne.
E-handelsprisen uddeles i kategorierne "Bedste salg på Internet", "Forbrugernes e-pris", "Bedste e-service" samt "Bedste webside for fritids- og foreningsDanmark".
Desuden uddeles specialpriser til "bedste brug af e-læring", "mest innovative brug af lyd, billede og animation", "bedste løsning til mobil platform" samt til "dommernes darling".