Tidligere i år kunne ComON rapportere fra Sydkorea, som skiller sig ud på mange områder – og ét af dem er et nationalt kærlighedsforhold til det 12 år gamle strategispil Starcraft. Nu kommer så efterfølgeren, Starcraft II, som angiveligt har kostet det Activision-ejede Blizzard mere end en halv milliard kroner at udvikle.
Det er mere end de fleste Hollywood-film. Men så regner Blizzard også med at sælge flere millioner eksemplarer af spillet om året – og en pæn del af dem går sikkert til Sydkorea. Det menes, at der er solgt 11 millioner eksemplarer af det første Starcraft – og op mod halvdelen af dem er solgt på det koreanske marked, hvor spillet har udviklet sig til en nationalsport.
Der er både turneringer og tv-transmissioner af Starcraft-kampene, hvor der dystes om store pengepræmier fra sponsorer som Korean Air.
Nu kommer så Starcraft 2, der lanceres officielt den 27. juli – de første heldige er allerede inviteret indenfor i en lukket betatest, der netop er sluttet. Derefter vil serverne være offline indtil den 27. juli.
Spillets hardwarekrav er netop blevet offentliggjort, og de er forholdsvis begrænsede. En dual-core-processor med 2,4 Ghz, et grafikkort med 512 MB og 1-2 GB arbejdshukommelse anbefales for at den optimale spiloplevelse, men mindre kan også gøre det. Starcraft II kører under Windows XP og nyere versioner, det kommer også til Mac OS X.
Foruden den halve milliard, der er brugt til udviklingen af spillet, skal der også bruges et ukendt millionbeløb på en massiv global marketingkampagne. Activision-chef Bobby Kotick regner angiveligt med en global omsætning på mellem 2,5 og 5 milliarder kroner med Starcraft II.